Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Haas overduidelijk inspiratie heeft gehaald uit de Ferrari-bolide

Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365, legt uit hoe het ontwerp van de Haas VF-23 veel weg heeft van de Ferrari-bolide.

De eerste indrukken van de Haas VF-23 laten een conventioneel ontwerp zien dat afwijkt van de auto van vorig jaar en een zekere mate van inspiratie haalt uit Ferrari. Kijkend naar de sidepods van de VF-23 lijkt de vorm erg veel op die van Ferrari's F1-75 van vorig jaar. Dit is niet alleen zichtbaar aan de bovenkant, die getypeerd wordt door een reeks kieuwen die typerend waren voor de Ferrari van vorig jaar, maar ook als je kijkt naar het volume van de sidepods, die op een vergelijkbare manier oplopen als bij de F1-75 ook het geval is.

Aan de achterzijde, net achter de motorkap, bevindt zich een reeks kieuwen boven de uitlaat. Kijkend naar de 'haaienvin' boven de motor, is het onderste deel ervan volledig los, zodat de lucht die uit die kieuwen komt door deze haaienvin wordt geleid. Op deze manier lijkt de VF-23 aerodynamisch sterker dan de auto van vorig jaar.

De eerste indrukken van de vloer tonen een verhoogd oppervlak van 1,5 cm, zoals de reglementen vereisen, maar er is hier verder niets te zien, dus dit is waarschijnlijk een geheimhouder voordat we de echte vloer van Haas zien tijdens de wintertests in Bahrein. Vergeleken met Alfa Romeo, die ook de Ferrari-krachtbron gebruiken, heeft Haas zich duidelijk meer laten inspireren door Ferrari, terwijl Alfa een meer onafhankelijke route neemt die meer lijkt op het concept van Red Bull dan op dat van Ferrari.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training