vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe had het WK er zonder de fouten van Vettel uitgezien?

Het Europese gedeelte van het Formule 1-seizoen zit erop. Lewis Hamilton reist af richting Singapore als wereldkampioenschapsleider, de Brit heeft dertig punten voorsprong ten opzichte van naaste rivaal Sebastian Vettel. Dat is op zich bijzonder, aangezien de Ferrari door velen als de betere wagen wordt gezien.

De stand had behoorlijk anders kunnen zijn als Vettel zijn hoofd op een aantal momenten koel had gehouden en Hamilton zodoende niet had kunnen profiteren van ontstane situaties. De Duitse Ferrari-coureur mag dan bijzonder snel zijn, hij maakt vooral in het seizoen 2018 een hoop foutjes. Deze foutjes kunnen hem onder de streep weleens het kampioenschap kosten.

Vettel begint het seizoen met een vliegende start. De rode bolide met startnummer vijf raast in de eerste twee Grands Prix naar de overwinning. Hamilton probeert aan te klampen met een tweede plek in Australië en een derde plaats in Bahrein.

Het eerste moment waarop Vettel punten verliest is er eentje waar hij zelf weinig aan kan doen. In de slotfase van de Chinese Grand Prix krijgt de Duitser een beuk van Max Verstappen, waardoor hij van een derde plaats terugvalt naar uiteindelijk een achtste. Hamilton erft de vierde plaats. Ervan uitgaande dat Verstappen op nieuwe banden heus wel langs Vettel was gekomen, maar dat op een legale manier had gedaan, had Vettel geen acht punten verloren ten opzichte van Hamilton maar er waarschijnlijk twee gewonnen.

Twee weken later in Azerbeidzjan is Vettel wel degelijk honderd procent schuldig. De Duitser domineert in de straten van Baku, maar verliest de leiding als Valtteri Bottas een ‘gratis’ pitstop kan maken door een Safety Car-fase. Als de race met nog een aantal ronden wordt herstart, waagt Vettel een do-or-die actie om zich langs de nieuwe koploper te werken. Deze move mislukt finaal, waardoor de Duitser terugvalt. Bottas’ band begeeft het met nog een rondje te gaan, waardoor Hamilton de zege erft. Vettel wordt slechts vierde en verliest dertien punten ten opzichte van Hamilton, terwijl hij er ook zeven had kunnen winnen in het geval van een zege.

Een paar maanden gaat het goed, Vettel wint de Grand Prix van Canada en noteert een belangrijke tweede plek in Monaco. Bij de start van de Franse GP vergaloppeert de viervoudig wereldkampioen zich echter volledig, om Bottas achterstevoren te tikken. Wat volgt is een tijdstraf en een inhaalrace, die hem uiteindelijk P5 oplevert. Hamilton is ongenaakbaar op Paul Ricard en wint de race, hij scoort vijftien punten meer dan Vettel. Stel dat Vettel Bottas geen beuk had gegeven en de Fin voor de Duitser als tweede was geëindigd, dan had Vettel maar tien puntjes verloren ten opzichte van Hamilton.

Tekst gaat verder onder foto

De race op de Red Bull Ring is een sterke van Vettel, die ditmaal zijn eigen glazen ingooit tijdens de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk. In Q2 hindert hij Carlos Sainz, wat hem op een gridstraf komt te staan. Een derde tijd wordt omgezet in een zesde startplaats. Daarvandaan moet hij zich een weg naar voren banen. Beide Mercedessen en Daniel Ricciardo vallen uit en dus wordt Vettel derde, maar wie weet wat er nog meer mogelijk was geweest als hij niet vanaf P6 had hoeven vertrekken. De vijftien punten die hij inloopt op Hamilton, hadden er vijfentwintig kunnen zijn.

Voor de grootste blunder van 2018 moeten we terug naar de Hockenheimring. Het is ongelooflijk zuur voor Vettel dat de Duitse Grand Prix van dit jaar niet de boeken ingaat als een van zijn belangrijkste overwinningen, maar als een van zijn meest kapitale fouten. Met nog een tiental ronden voor de boeg glijdt Vettel van de (natte) baan en parkeert hij zijn Ferrari in het grind. Hamilton, die vanaf P14 had moeten vertrekken, profiteert maximaal door te winnen. Vettel verliest vijfentwintig punten, terwijl hij er minstens zeven had kunnen uitlopen.

De problematiek in de Hongaarse kwalificatie daargelaten – Ferrari heeft op de Hungaroring duidelijk de snelste wagen, maar verprutst het verregende laatste segment – loopt Vettel nieuwe averij op in Monza. Bij de start van de Italiaanse Grand Prix weet hij niet langs teammaat Kimi Raikkonen te geraken en op weg naar bocht vier, de Variante della Roggia, komt Hamilton buurten. De Brit haalt zijn gefrustreerde concurrent buitenom in: Vettel laat zijn Ferrari staan, toucheert de Mercedes en spint. Eindresultaat: Hamilton wint, Vettel wordt slechts vierde. Dat is een verschil van dertien punten. Als Vettel zijn rust had bewaard, had hij op zijn minst het gevecht met de Mercedes aan kunnen gaan. In het slechtste geval was hij in ieder geval tweede geworden, gezien de bandenproblemen die Raikkonen in de slotfase ver terugwierpen. Daarmee had hij de schade kunnen beperken tot een verlies van zeven punten.

Grand Prix Reële punten Hamilton/Vettel Mogelijke punten Hamilton/Vettel Verschil Cumulatief
China Hamilton 12, Vettel 4 Vettel 12, Hamilton 10 10 punten 10 punten
Azerbeidzjan Hamilton 25, Vettel 12 Vettel 25, Hamilton 18 20 punten 30 punten
Frankrijk Hamilton 25, Vettel 10 Hamilton 25, Vettel 15 5 punten 35 punten
Oostenrijk Hamilton 0, Vettel 15 Hamilton 0, Vettel 25 10 punten 45 punten
Duitsland Hamilton 25, Vettel 0 Hamilton 18, Vettel 25 32 punten 77 punten
Italië Hamilton 25, Vettel 12 Hamilton 25, Vettel 18 6 punten 83 punten

Na afloop van het Europese seizoen heeft Vettel een achterstand van dertig punten, maar gezien het mogelijke verschil als hij de fouten niet had gemaakt, had dat een voorsprong van liefst 53 punten kunnen zijn. In dat geval had men in Maranello, met nog zeven Grands Prix voor de boeg, het banket alvast voor kunnen bereiden.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer