Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe lang gaat de dominantie van Hamilton in de Formule 1 nog duren?

Nadat hij zes van de laatste zeven seizoenen wereldkampioen werd, kan men met recht spreken van het Lewis Hamilton-tijdperk in de Formule 1. Maar hoge bomen vangen veel wind en Hamiltons dominantie zorgt er ook voor dat sommige fans de sport saai noemen, doordat de Brit alles wint wat er te winnen valt. Zij zouden graag zien dat Hamilton van de troon wordt gestoten, maar hoe lang gaat het nog duren voordat het zo ver is?

Na afloop van de Grand Prix van Turkije bleef Lewis Hamilton even in zijn auto zitten met het vizier naar beneden. "Omdat ik niet wilde zien dat mensen mij zagen huilen. Ik heb altijd gezegd dat ik het nooit zou laten zien als ik zou huilen. Ik kan me herinneren dat ik vroeger coureurs zag die moesten huilen en dan dacht ik: 'dat ga ik niet doen!' Maar het is gewoon teveel." De evenaring van het record van Michael Schumacher deed de Brit veel en Hamilton heeft de mogelijkheid om zijn idool van vroeger in het aantal wereldtitels voorbij te steken. Dan moet hij wel eerst zijn contract bij Mercedes verlengen, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Mercedes en haar stercoureur moeten het nog wel eens worden, maar Hamilton liet al weten absoluut de intentie hebben om door te gaan. Mocht de deal werkelijk rond zijn, dan kan de reis naar het record van succesvolste Formule 1-coureur allertijden beginnen. Hoe groot is de kans dan dat Hamilton volgend jaar wereldkampioen wordt? Enorm, als hij bijtekent bij Mercedes. Eén van de meest gehoorde argumenten waarom Hamilton titel na titel binnensleepte, is dat hij ieder jaar weer een dominante Mercedes onder zijn kont heeft zitten. Dat een dominante auto essentieel is om lange tijd de Formule 1 in zijn greep te houden, blijkt wel uit twee eerdere tijdperken in de sport. Ferrari en Red Bull waren in de tijden van respectievelijk Schumacher en Sebastian Vettel ook steeds het te kloppen team. Bovendien blijven de regels volgend jaar nog grotendeels hetzelfde. Dat zal er mogelijk niet aan bijdragen dat de teams met de grootste budgetten, te weten Ferrari en Red Bull in 2021 dichter bij Mercedes zullen komen. Ook McLaren lijkt het team uit Brackley niet het vuur aan de schenen te kunnen gaan leggen. De Britse renstal ruilt volgend jaar de Renault-motor in voor een krachtbron van Mercedes en beschouwt volgend seizoen als een overgangsjaar naar 2022. Het lijkt er dus op dat concurrentie voor Hamilton vooral uit het eigen team zal moeten komen en dus van Valtteri Bottas, die al wel een contract voor 2021 op zak heeft. Maar in tegenstelling tot zijn voormalig teamgenoot Nico Rosberg, die in 2016 de hegemonie van Hamilton doorbrak door wereldkampioen te worden, slaagt de Fin er maar niet in om het de man uit Stevenage moeilijk te maken. Waarom zou het Bottas volgend jaar wel lukken om Hamilton van het wereldkampioenschap af te houden? De vraag stellen is hem beantwoorden. Er zijn op dit moment geen aanknopingspunten te vinden die aantonen dat Bottas daartoe in staat is. Als Hamilton zijn contract verlengt, is hij normaliter de grote favoriet om volgend seizoen de titel op zijn naam te schrijven. Maar na dat tijdperk brengt een grotere periode van onzekerheid aan. De nieuwe reglementen voor dat seizoen kunnen voor een machtswisseling zorgen, zoals Mercedes in het gat sprong dat Red Bull eind 2013 achterliet. Ferrari zegt zich al te focussen op het seizoen 2022, zoals dat ook bij McLaren het geval zal zijn. Aston Martin, zoals Racing Point tegen die tijd heet, heeft de middelen om een stap vooruit te zetten en ook Renault mag, als fabrieksteam, niet worden onderschat. In hoeverre Max Verstappen en Red Bull een gooi naar de absolute hoofdprijs kunnen doen, is op dit moment nog ongewis. Veel zal afhangen van of Red Bull doorgaat met de huidige Honda-krachtbron en of de motorontwikkeling kan worden bevroren. Als dat zo is, kan Red Bull dichterbij komen als het een goede auto bouwt. Zo niet, dan zal het Oostenrijkse team steeds verder afglijden op de ranglijst tussen 2022 en 2026, wanneer sowieso een nieuw motorreglement wordt ingevoerd. Terugkeren naar Renault-mechaniek of het naar voren schuiven van die grote reglementswijziging kan uitkomst bieden voor Red Bull en Verstappen. Lukt dit niet, dan moeten het team en de coureur niet tot uitdager van Mercedes en Hamilton worden gerekend na 2021. De allergrootste vraag die dan nog over blijft is of Hamilton er nog wel bij is. De recordhouder van het aantal gewonnen races heeft al gezegd dat hij verder kijkt dan de Formule 1. Hamilton heeft contacten in de muziekwereld, in de mode en strijdt voor ongelijkheid en diversiteit. De Brit heeft het maar druk met zijn nevenfuncties, die na zijn autosportcarrière kunnen uitgroeien tot voornaamste bezigheden. Als hij in 2021 wederom wereldkampioen wordt, is hij in cijfers de grootste Formule 1-coureur allertijden. Dat in combinatie met het feit dat het onzeker is of hij daarna nog een winnende auto heeft, lijkt een logisch moment om te stoppen, waardoor de weg wordt vrij gemaakt voor een nieuwe kampioen. Zitten Hamiltons gedachten dan op dat spoor? De enige die het antwoord op die vraag weet, is Hamilton zelf. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Het antwoord op deze en vele andere vragen krijg je in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'