Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Hoe Madrid de F1-auto's helemaal tot leven wil laten komen

Het nieuwste Formule 1-circuit maakt zijn debuut in 2026 en combineert de straat met speciaal gebouwde delen om een 'hybride' ervaring voor de coureurs te creëren. Hierdoor worden de beste eigenschappen van de nieuwe auto's benut, zo legt het Italiaanse architectenbureau Dromo - de bedenkers van het circuitontwerp in Madrid - uit.

Sainz Zandvoort
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het circuit in Madrid is dus een 'hybride' circuit. Ongeveer 1,5 kilometer is openbare weg en de rest van het 5,4 kilometer lange circuit wordt speciaal aangelegd. Om te helpen bij de ontwikkeling van het ontwerp van het circuit heeft de Formule 1 zich gewend tot het Italiaanse architectenbureau Dromo, dat eerder hielp bij het opnieuw profileren van onder meer Zandvoort.

Lang niet iedereen is blij met de komst van een zoveelste stratencircuit. Eén van de belangrijkste kritiekpunten op stratencircuits is dat ze niet in staat zijn om de kwaliteiten van de auto's tot hun recht te laten komen, vooral omdat de auto's steeds meer afhankelijk zijn van grondeffect om ze dichtbij elkaar te houden en snelheid door de bochten te bieden.

Maar als het circuit van Madrid in 2026 op de kalender komt, zal de F1 een nieuwe set motorregels en regels voor het design van het chassis hebben geïntroduceerd. Dat is erop gericht om de grenzen van deze auto's te verkennen om het spektakel in de sport te behouden. In gesprek met RacingNews365 vertelt oprichter en CEO van Dromo, Jarna Zafelli, wat dit voor gevolgen heeft voor het ontwerp.

Limiet bereiken

"Wat we op dit moment proberen te doen, is een circuit te bouwen waarop de auto's van 2026 hun limieten bereiken", legt Zafelli uit. "Het enige wat we kunnen doen is de limieten van de auto's van vandaag te begrijpen, omdat ze ontworpen zijn voor de circuits van vandaag de dag en ze een circuit te geven dat die limiet opzoekt."

De coureurs beginnen de ronde met een chicane, die ongeveer vier inhaalplekken biedt omdat de chicane tussen de twaalf en vijftien meter breed is. Van daaruit bouwen ze op naar topsnelheden van meer dan 300 kilometer per uur naar bocht 5. Het meest opwindende deel van het circuit is waarschijnlijk de afdaling onder de snelweg M11 naar het speciaal gebouwde gedeelte in Valdebebas, waar ze aankomen bij bocht 10 met een bocht naar rechts.

"We hebben ons laten inspireren door de commentaren van de coureurs op alle andere circuits om te begrijpen wat zij prettig vinden", aldus Zafelli. "We hebben bijvoorbeeld geen haarspeldbochten en we hebben allemaal medium tot snelle bochten, zeer snelle gedeeltes die elkaar opvolgen en bankingbochten, omdat ze (de coureurs, red.) na Zandvoort zeiden: 'We willen graag meer van dit soort bochten zien op een nieuw circuit'."

De banking heeft als extra voordeel dat de fans dichter bij de actie kunnen komen, iets wat bij normale lay-outs moeilijk te realiseren is. "Met een banking kun je veel mensen dicht bij de baan hebben die naar de auto's kijken, omdat je bij een banking geen uitloopstroken hebt. Als je kijkt naar de lay-out, waar we de tribunes hebben, die hebben nooit uitloopstroken", zo legt hij uit. "We proberen het 'gezellige effect' van een stadion te creëren met alle mensen bij elkaar, zoals je in Zandvoort hebt. Met een andere schaal, want Madrid is groter dan Zandvoort."

Bekijk hieronder het eerste rondje over het nieuwe circuit in Madrid

Duurzaamheid en lokale bevolking

Het ging voor een groot deel rond de aankondiging ook over het duurzame karakter van het circuit, omdat naar verwachting 90 procent van de fans met het openbaar vervoer zal komen. Dat duurzame stuk geldt ook voor het ontwerp van de pit- en paddockcomplexen, die gebruikt zullen worden door de teams en de hospitality.

"Voor het businessmodel en de duurzaamheid moesten we zeker geen (bestaande) gebouwen vernietigen, maar de bestaande gebouwen opknappen in plaats van een nieuw permanent pitgebouw te maken", zegt Zafelli. Het hybride ontwerp zorgt ook voor een minimale verstoring voor de lokale bevolking en de planning, zoals vorig jaar tijdens de race in Las Vegas werd ontdekt.

"We hebben geprobeerd het gebruik van de openbare weg zoveel mogelijk te beperken. In het begin hadden we een lay-out met bijna 4 kilometer aan openbare wegen, we hebben dit teruggebracht tot 1,5 kilometer om de bevolking en de mensen buiten het complex minder problemen te bezorgen."

Het circuit in Madrid lijkt een oprechte poging om de traditionele normen van een stratencircuit te doorbreken en iets te creëren dat het beste wat de Formule 1 te bieden heeft kan laten zien. Alleen de tijd zal leren of dat genoeg is om het spektakel te bieden dat de fans de afgelopen jaren van de F1 zijn gaan verwachten.

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning tijdens de Grand Prix van Bahrein. Zal Verstappen wederom zegevieren in Bahrein? Als de Nederlander wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 30 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse Wat nu voor Horner en Red Bull?