Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hoe megacrash Verstappen voor een 'doorbraak' zorgde bij de nieuwe F1-bolides

Positief nieuws vanuit de Formule 1, waar de Technisch Directeur ziet dat de nieuwe bolides doen waarvoor ze ontwikkeld zijn. De coureurs kunnen elkaar volgens hem beter volgen en ook inhalen is makkelijker geworden.

Hamilton Verstappen Silverstone 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Samen met Managing Director Ross Brawn was Patt Symonds jarenlang bezig met het opstellen van de nieuwe Formule 1-regels. Een van de geestesvaders van de 2022-bolides is na de testdagen tevreden met de nieuwe Formule 1-wagens. Volgens hem zijn de coureurs ook positief, zo vertelt hij bij F1 TV.

"Tijdens de testdagen probeer je vaak uit de buurt te blijven van andere auto's, maar in Barcelona sprak ik met een aantal coureurs en heb ik hen gevraagd hoe het was om anderen te volgen. Ze waren allemaal erg complimenteus, die coureurs die daadwerkelijk anderen hadden gevolgd op de baan."

Albon tovert glimlach op zijn gezicht

Symonds sprak onder meer met Alexander Albon, wiens antwoord een glimlach op het gezicht toverde van het Britse F1-kopstuk. "Albon gaf mij het meest interessante antwoord", vertelt hij.

"Hij vertelde dat hij zichzelf even opnieuw moest instellen, dat hij even opnieuw na moest denken, omdat hij niet kon geloven hoe dicht hij op de auto voor hem kon komen. Dat is natuurlijk het beste wat je kan horen na deze grote veranderingen."

Verstappen vs. Hamilton zorgde voor doorbraak

Symonds en zijn team waren de afgelopen jaren bezig met onderzoek naar de nieuwe bolides, waarbij ook vele simulaties en analyses kwamen kijken. Nadat Max Verstappen zo verschrikkelijk hard crashte na een tik van Lewis Hamilton op Silverstone, besloten Symonds en zijn team om de aanloop onder de loep te nemen.

"Bij de oude bolides was de wake (de vuile lucht, red.) die van de auto's afkwam erg breed. We hebben een interessante simulatie gedaan na het incident tussen Hamilton en Verstappen vorig jaar op Silverstone. We werden verrast door hoeveel downforce de auto's verloren toen ze zij aan zij reden."

"We hadden al gekeken naar auto's die elkaar volgden en wanneer ze niet precies naast elkaar maar meer schuin achter elkaar reden, maar een zij aan zij-situatie hadden we nog niet onder de loep genomen", vertelt de technisch F1-directeur.

"Aan de hand daarvan hebben we fundamentele veranderingen gemaakt. Er was echt sprake van een doorbraak. Dus laten we daar dankbaar voor zijn, voor wat daar uit voort is gekomen", aldus Symonds.

Ook interessant:

Brede grijns Red Bull zegt genoeg over titelkansen Verstappen

In de podcast van RacingNews365 bekijken we de titelkansen van Verstappen, de concurrentie van Ferrari en hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk een verrassing voor jullie! Volg hier snel de laatste aflevering!

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull