De Vries heeft er inmiddels twee complete Formule 2-seizoenen op zitten, met uiteraard de nodige ups en downs die nu eenmaal komen kijken bij het racen op hoog niveau. In mei 2017 scoorde de Nederlander zijn eerste F2-overwinning, om daar in 2018 nog drie stuks aan toe te voegen. Diens beste eindklassering was een vierde stek in de stand van vorig jaar, achter Formule 1-promovendi Russell, Lando Norris en Alexander Albon.
In 2019 heeft De Vries zodoende geen 'last' van de drie toppers van vorig jaar en nu het team van Prema Racing is ingeruild voor het in 2018 met Russell zo succesvolle ART Grand Prix, zijn alle ogen gericht op de rijder uit Friesland. Drie keer moet scheepsrecht worden voor De Vries, die tijdens de wintertests al eventjes liet zien wat hij in huis heeft.
In gesprek met RacingNews365 liet De Vries in een eerder stadium al weten wat er volgens hem benodigd is, en wat hij in voorgaande jaren verkeerd deed. Dat menig Nederlander hem graag in de Formule 1 bezig ziet, weet De Vries inmiddels wel. “Ik begrijp dat de media altijd de link naar de Formule 1 zal leggen en om doelen zal vragen. Ze willen het onderstrepen, vermelden, en dat valt ook heus te begrijpen. Ik probeer me daarin tegenwoordig gewoon iets relaxter op te stellen", sprak De Vries in december 2018. Waar De Vries het in 2018 niet kon verkroppen als hij buiten het podium viel, daar denkt hij na een analyse van zijn vorige seizoenen dit jaar juist kalm te moeten blijven als de resultaten lichtelijk tegenvallen. "Het is niet per se nodig om elke race te winnen. Als we bijvoorbeeld tijdens het openingsweekend in Bahrein vijfde of zesde worden, dan is er nog geen man overboord. Er valt nog wat winst te halen op het gebied van het opbouwen van een seizoen", meende De Vries. “Als we rustig blijven, samen als ART en Nyck zijnde de boel opbouwen en elk weekend streven naar het aantal punten dat op dat moment het maximaal haalbare blijft, dan komen overwinningen vanzelf wel. Dat klinkt heel cliché en makkelijk, maar wanneer de strijd levendiger wordt en er veel gaande is ook wat betreft de F1-markt, dan kan je je weleens af laten leiden. Doordat je emoties opspelen, zou je kunnen vergeten om rationeel na te denken.”
Omgaan met het Pirelli-rubber wordt andermaal belangrijk voor de Nederlander, die in het verleden door meerdere factoren weleens moeite had zijn banden een complete race mee te laten gaan. Wat dat betreft is er veel data voorhanden bij ART Grand Prix, het team waar hij na twee seizoenen afwezigheid bij terugkeert. ART werd in 2018 kampioen dankzij Russell, die tegenwoordig zijn kunsten in de Formule 1 vertoont. Russell, die De Vries overigens als kampioen tipte , stond bekend als een bandenfluisteraar. Afrekenen met de concurrentie is natuurlijk het belangrijkste. Wat dat betreft lijkt de top van de Formule 2-grid in 2019 minder drukbevolkt te zijn dan in 2018 het geval was. Zoals gezegd zijn Russell, Albon en Norris verdwenen, waar ook Artem Markelov de benen heeft genomen. De Russische vicekampioen van 2017 (achter Leclerc) is komend jaar te bewonderen in de Japanse Super Formula-klasse. De Vries is titelfavoriet met een hoofdletter T . De Nederlander steekt niet onder stoelen of banken wat het einddoel is: ondanks dat de queeste inmiddels al jaren voortduurt, wil De Vries dolgraag in de Formule 1 rijden. Het doel is dan ook om in 2020 toe te treden tot de koningsklasse van de autosport. Een eventuele Formule 2-titel moet daarbij voldoende deuren openen. Het Formule 2-seizoen 2019 trapt zaterdagochtend (Nederlandse tijd) af met de hoofdrace in Bahrein, deze is om 11.10 uur te zien op Ziggo Sport Racing. Een dag later wordt de sprintrace verreden: deze start om 13.15 uur Nederlandse tijd.
Meest gelezen