Na zijn desastreuze eerste vrije training, waarin hij crashte met Esteban Ocon, en een alles behalve indrukwekkende tweede training, waarin zijn rondetijden ver achter bleven op die van de concurrentie, leek Sergio Perez opnieuw geen bovengemiddeld raceweekend tegemoet te gaan in Italië. Tijdens de derde training was het verschil tussen hem en teamgenoot Max Verstappen vrij groot, maar de Mexicaan vertrekt de Grand Prix van Emilia-Romagna op zondag toch vanaf plek twee, na een solide kwalificatie. Daarin gaf hij slechts 0,035 toe op polesitter Lewis Hamilton en wist hij Verstappen nipt voor te blijven, terwijl hij tijdens de laatste training nog ruim een halve seconde langzamer was en in het tweede deel van de kwalificatie op een zachtere band ongeveer net zo snel was als de Nederlander. De tweede startplek stemt Perez logischerwijs tevreden, zo vertelt hij na afloop tegen over onder meer RacingNews365 . "Het was een goede sessie, want elke keer weer zetten we grote stappen voorwaarts. Elke keer dat ik in de wagen rijd, leer ik weer wat nieuws en dat is heel mooi. Als er echter een circuit is waar je niet je tweede Grand Prix-weekend bij een nieuw team door wil brengen, dan is het Imola wel. Het is een van de meest lastige circuits om een goede ronde op te rijden. Het is zo nauw, op elk moment ben je slechts millimeters verwijderd van het gras. Dat ik op dit circuit, tijdens mijn tweede weekend hier sta... dat betekent dat we goede stappen maken", zo glundert hij. "Het belangrijkste is echter om die stappen vooruit te blijven maken", vervolgt Perez. "We moeten begrijpen waarom we deze zaterdag snel waren en we moeten die constantheid vast houden en beter blijven worden", aldus de Red Bull-coureur, die naar eigen zeggen door een fout in zijn laatste snelle ronde 'genoeg tijd verloor om de poleposition te hebben misgelopen.' Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Hoe kon het dan toch zijn dat Perez een halve seconde achter lag tijdens de derde training, maar er vervolgens aan het einde van de kwalificatie heel goed bij zat? Daarbij kreeg Perez stiekem wat hulp van teamgenoot Verstappen. Dan doelen we niet op de fout van de Nederlander in Q3, maar op de data die hij produceert: "Ik begrijp steeds beter waar ik nog meer tijd kan winnen. Bovendien heb ik daarbij aan Max een hele goede referentie, zodat ik zo vaak mogelijk honderd procent uit de wagen kan persen, ik me beter aan kan passen en stap voor stap kan leren." Toch geeft hij eerlijk toe dat hij de tweede startplek niet aan had zien komen. "Ik had niet verwacht hier te staan, want het voelt nog steeds alsof ik mijlenver verwijderd ben van het punt waar ik hoor te zijn. Het voelt allemaal nog niet natuurlijk aan, dus dit is wel een goede boost voor het zelfvertrouwen, niet alleen die van mij, maar ook die van het team. Zij weten nu dat beide coureurs kunnen pushen en het team verder kunnen helpen. Dat is heel belangrijk." In hoeverre het Red Bull daadwerkelijk verder zal helpen, moet zondag blijken tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Daarin start Perez op de zachte banden, in tegenstelling tot Hamilton en Verstappen. "Als team vinden we dat de zachte band een goede raceband is. Bovendien liep ik de vorige keer Q3 mis en dit keer had ik een foutloze kwalificatie nodig. Of het nou wel of niet de juiste strategie is, ik denk dat er niet veel verschil zit tussen de twee banden. We doen dus zeker mee om de overwinning." Door zijn alternatieve strategie kan hij Hamilton samen met Verstappen onder druk zetten. Terwijl Valtteri Bottas vanaf plek acht van start gaat, hoopt Perez erop dat hij samen met zijn teamgenoot kan zorgen voor een Red Bull-overwinning. "De start is heel belangrijk. Zaterdag was een goede dag, maar het draait natuurlijk om de zondag. Ik denk dat we een fantastische auto hebben voor de race. We staan op een alternatieve strategie en als team gaan we er alles aan doen. Hopelijk wint er zondag een Red Bull", zo sluit hij zijn verhaal af.
Meest gelezen