Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe realistisch is het doorgaan van de Nederlandse Grand Prix?

De Formule 1-bazen doen er alles aan om toch nog wat van het seizoen 2020 te maken. Deze maandag gaven ze aan dat het Formule 1-circus vanaf de zomer weer losbarst en mikken ze alsnog op een seizoen van 15 à 18 races. Zit de Grand Prix van Nederland daar tussen?

Dat het coronavirus ook in de Formule 1-wereld flink heeft huisgehouden, is alom bekend. Maandagochtend kwam het nieuws dat ook de Grand Prix van Frankrijk officieel is afgelast. Het is in totaal al de tiende F1-race die is uitgesteld of afgelast vanwege het ronddolende virus. Ook de Nederlandse Grand Prix, die oorspronkelijk aankomend weekend plaats had moeten vinden, is vooralsnog uitgesteld. Uitgesteld dus, niet afgelast. Als het aan de Formule 1-bazen ligt maakt de race in Zandvoort absoluut deel uit van de nieuwe kalender, maar hoe realistisch is die wens op dit moment? Zoals de hoogste bonzen uit de Formule 1 maandagochtend zelf ook al aangaven, is de situatie omtrent het coronavirus zeer veranderlijk. Toch hebben ze enorm veel vertrouwen in een seizoenstart op 5 juli in Oostenrijk, gevolgd door een tour door Europa in juli, augustus en (een deel van) september. Het probleem: in Nederland, maar ook in België, mogen er tot en met 1 september geen grote evenementen worden gehouden. Ook al zou er geen publiek aanwezig zijn bij een Formule 1-race in Zandvoort, dan nog zouden er enkele duizenden mensen in en rond de paddock werkzaam zijn. Het lijkt dus allesbehalve mogelijk om voor 1 september een race op het Noord-Hollandse duinencircuit te verrijden. Tekst gaat verder onder de afbeelding

Dan moet het dus in september gebeuren, alvorens het circus doorreist naar achtereenvolgend Azië, Amerika en het Midden-Oosten. Niet alleen de Grand Prix van Nederland moet echter opnieuw worden ingepast in de racekalender. Ook voor de Europese Grands Prix in Spanje en België moet eigenlijk nog een nieuwe plek worden gevonden en tegelijkertijd staat de race in Italië al op 6 september op de planning. Wat in het voordeel van de Nederlandse GP spreekt, is dat het een nieuwe race op de kalender is, een raceweekend dat Liberty Media het afgelopen jaar vol trots heeft gepresenteerd en waar de afgelopen maanden alles aan is gedaan om er een waar spektakel van te maken. Zeker ten opzichte van een Grand Prix als in Spanje zal de race in Zandvoort voorrang krijgen en een dubbel raceweekend in combinatie met de Grand Prix van België lijkt dan ook logischer te zijn. Maar Liberty’s wil is zeker niet de wet. Dat ondervond men bijvoorbeeld al in Australië. Het Amerikaanse moederbedrijf van de Formule 1 kan dan nog wel zo graag een race houden in Zandvoort, en wij Nederlandse racefans kunnen dat zo hard toejuichen als we willen, maar als de Nederlandse overheid of het RIVM zegt dat het feest niet door kan gaan vanwege de volksgezondheidsrisico's, dan is dat zo. Ook moet Liberty Media in het geval van een race zonder publiek (een deel van) de kosten dragen die wegvallen door de misgelopen inkomsten uit de kaartverkoop. Als ze dat voor meerdere Grands Prix moeten doen, dan loopt dat aardig in de papieren, maar als we de ambitieuze plannen van 15 à 18 races tegen het licht houden, dan is de Grand Prix van Nederland absoluut nog niet van de baan. De ontwikkeling van het coronavirus in Nederland, maar ook wereldwijd, is logischerwijs de spil in dit verhaal. Het doorgaan van de Nederlandse Grand Prix is niet uiterst onrealistisch, maar dan zal het evenement wel naar alle waarschijnlijkheid zonder publiek worden afgewerkt. In de tijdelijke anderhalvemetersamenleving die er aan zit te komen, zal het oranje racelegioen even pas op de plaats moeten maken, maar als het coronavirus het toelaat en Liberty Media de daad wérkelijk bij het woord voegt, dan mogen we na 35 jaar wachten alsnog hopen op de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix in 2020.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi