Logischerwijs is Formule 1 een sport waar de kleinste details de grootste verschillen kunnen maken. Al helemaal als het aankomt op het maken van een pitstop kan het kleinste missertje van de pitcrew het verschil zijn tussen een overwinning of een tweede plaats.
Als er een terrein is in de Formule 1 waarop Red Bull hoog boven haar concurrenten uit steekt, dan is het wel de pitstraat. Eerder werd al duidelijk dat het Oostenrijkse team het zogeheten pitstopkampioenschap van 2019 met nog één race te gaan binnen had gehaald.
Nu aan het einde van het jaar alle statistieken omtrent de pitstops van alle teams naast elkaar kunnen worden gelegd, wordt pas echt duidelijk hoe dominant Red Bull dit seizoen was. Tot drie maal toe verbeterde de pitcrew in 2019 het pitstopwereldrecord.
De vijf beste pitstops van het jaar werden al-le-maal uitgevoerd door de Red Bull-pitcrew. Alle vijf pitstops waren sneller dan twee seconden, wat in 2019 behalve Red Bull alleen het Williams-team ook twee keer lukte. Zo staat Red Bull op grote hoogte, waar het alleen van het Britse team nog enigszins tegenstand krijgt.
Tekst gaat verder onder de tabel.
De tien beste pitstops van 2019
Nr. | Team | Tijd |
---|---|---|
1. | Red Bull | 1,82s |
2. | Red Bull | 1,88s |
3. | Red Bull | 1,91s |
4. | Red Bull | 1,93s |
5. | Red Bull | 1,96s |
6. | Williams | 1,97s |
7. | Williams | 1,99s |
8. | Williams | 2,00s |
9. | Williams | 2,02s |
10. | Red Bull | 2,02s |
Als we de statistieken van Red Bull naast die van haar twee grote concurrenten, Mercedes en Ferrari, leggen, dan blijkt hoe ver het team boven de Duitse en Italiaanse concurrentie uitsteekt.
Tijdens de 21 races die er dit seizoen namelijk werden verreden, was de gemiddelde pitstoptijd van Red Bull tijdens 17 van die 21 races sneller dan de gemiddelde pitstoptijd van zowel Mercedes als Ferrari.
Een gemiddelde pitstop van Red Bull duurde in 2019 slechts 2,55 seconden, terwijl Mercedes daar gemiddeld 2,82 seconden en Ferrari daar gemiddeld ongeveer 3,24 seconden over deed.
Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!