Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Hoe Red Bull inspiratie haalde uit een concept van Ferrari

Red Bull heeft dit weekend in Oostenrijk een nieuwe update geïntroduceerd, gericht op de vloer. Maar die lijkt wel erg op iets wat al langer bij Ferrari te zien is. Paolo Filisetti, technisch analist bij RacingNews365, duikt erin.

Verstappen FP3 Austria
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Op de zaterdagochtend in Oostenrijk kwam er ineens iets opvallends aan het licht. Er is namelijk een sterke gelijkenis waar te nemen tussen de huidige vloer van de RB21 en die van de Ferrari SF-25 in het gebied voor de achterwielen.

Red Bull heeft in Oostenrijk voor het eerst een zogenaamde scheidingsgleuf geïntroduceerd, die loodrecht op de rand van de vloer staat, ongeveer dertig centimeter voor de achterrand van de vloer voor de achterwielen. Het is iets wat al jaren aanwezig is op de auto van Ferrari, met als functie om een afsluiting te creëren in overeenstemming met de keel van de diffuser.

Dit is een filosofie die in feite tegengesteld is aan die van de vorige versie van de vloer van de Red Bull RB21, die in feite dezelfde filosofie als bij McLaren volgde. Het belangrijkste kenmerk was een sleuf in de lengterichting die een soort zwaardrand in de lengterichting creëerde. Dat onderdeel eindigde precies waar nu de loodrechte sleuf op de laterale rand is verschenen.

Het geeft ook aan hoe de teams interessante oplossingen in overweging nemen die op auto's van concurrenten verschijnen. Wellicht is het niet altijd het meest competitief, maar laat de specifieke oplossing wel een geldige intuïtie en originaliteit zien.

Het is misschien ook niet helemaal juist om verrast te zijn door deze overdracht van concepten geïnspireerd door Ferrari. De meest relevante problemen van de SF-25 zitten op zich niet in het aerodynamische concept, maar in de lage consistentie van de aerodynamische prestaties veroorzaakt door een onvoorspelbare dynamiek van de auto.

Praat mee!

x
LIVE Reacties na galavoorstelling McLaren, drama voor Verstappen in GP Oostenrijk