Op de zaterdagochtend in Oostenrijk kwam er ineens iets opvallends aan het licht. Er is namelijk een sterke gelijkenis waar te nemen tussen de huidige vloer van de RB21 en die van de Ferrari SF-25 in het gebied voor de achterwielen.
Red Bull heeft in Oostenrijk voor het eerst een zogenaamde scheidingsgleuf geïntroduceerd, die loodrecht op de rand van de vloer staat, ongeveer dertig centimeter voor de achterrand van de vloer voor de achterwielen. Het is iets wat al jaren aanwezig is op de auto van Ferrari, met als functie om een afsluiting te creëren in overeenstemming met de keel van de diffuser.
Dit is een filosofie die in feite tegengesteld is aan die van de vorige versie van de vloer van de Red Bull RB21, die in feite dezelfde filosofie als bij McLaren volgde. Het belangrijkste kenmerk was een sleuf in de lengterichting die een soort zwaardrand in de lengterichting creëerde. Dat onderdeel eindigde precies waar nu de loodrechte sleuf op de laterale rand is verschenen.
Het geeft ook aan hoe de teams interessante oplossingen in overweging nemen die op auto's van concurrenten verschijnen. Wellicht is het niet altijd het meest competitief, maar laat de specifieke oplossing wel een geldige intuïtie en originaliteit zien.
Het is misschien ook niet helemaal juist om verrast te zijn door deze overdracht van concepten geïnspireerd door Ferrari. De meest relevante problemen van de SF-25 zitten op zich niet in het aerodynamische concept, maar in de lage consistentie van de aerodynamische prestaties veroorzaakt door een onvoorspelbare dynamiek van de auto.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!