Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe die ene dramatische reeks van Verstappen in Bahrein begon

Dat Max Verstappen een wereldtalent is dat we slechts eens in de zoveel tijd voorbij zien komen, daar zijn velen het over eens. Dat wil zeker niet zeggen dat hij tot op heden alleen maar heeft geschitterd. Zijn laatste tegenvallende periode begon ruim twee jaar geleden, in Bahrein.

Het Grand Prix-weekend in Bahrein in 2018, dat werd gehouden van zes tot en met acht april, luidde het begin in van een slordige periode van Max Verstappen. Na een zesde plaats in de eerste Grand Prix van het jaar, in Australië, werd het duidelijk dat Red Bull weer het derde team was achter Mercedes en Ferrari. Toch wilde Verstappen de strijd maar al te graag aangaan, maar in het begin van het seizoen sloeg hij daardoor wel enkele keren de plank mis.

Slordigheden nekken Verstappen

Het begon dus in Bahrein, toen Max Verstappen in de kwalificatie een fout maakte aan het einde van Q1. Hij crashte bij het uitkomen van bocht twee en kwam in de omheining terecht. Gevolg: startplek vijftien tijdens de Grand Prix op zondag. Ook die race liep niet naar wens. Na een sterk begin kwam hij Lewis Hamilton tegen op de baan. Bij een gevecht bij het ingaan van bocht één verdedigde Verstappen een tikkeltje agressief, waarna hij schade opliep en de race uiteindelijk moest staken. Kan gebeuren, maar de slordigheden van Verstappen bleven aanhouden. Een week later, in China, was hij duidelijk op zoek naar de overwinning toen Red Bull met wat geluk van de safety car timing plots de superieure strategie had vergeleken met Mercedes en Ferrari. Bij het inhalen van zijn concurrenten was hij echter gretig, te gretig. Bij een poging tot inhalen bij Hamilton, op een plek waar dat niet kon, ging hij wijd en verloor hij tijd. Even later dacht hij een gat te zien bij Sebastian Vettel, waar hij in probeerde te duiken. Het gat sloot en samen gingen ze de rondte in. Om het leed nog erger te maken was het Daniel Ricciardo die het hoofd wel koel hield en met de overwinning er vandoor ging. Twee weken later, in Azerbeidzjan, ging het weer mis. Ricciardo en Verstappen hadden beiden uitzicht op een goede klassering, maar eerst moesten eerst met elkaar afrekenen. Dat afrekenen werd uitschakelen, door een crash tussen de twee teamgenoten waarbij geen van beiden echt de hoofdschuldige was. Alsnog, een crash met een teamgenoot is een van de grootste zondes in de Formule 1 en Red Bull en Verstappen zagen veel punten uit de handen glippen. Na een podium in Barcelona leek de slechte reeks voorbij te zijn, maar de gifbeker moest helemaal leeg. In Monaco heeft Verstappen voor de tweede keer dit jaar uitzicht op een mogelijke overwinning. In de stadstaat is Red Bull de beste en rijden zowel Max als Daniel snelle trainingen. In de (in Monaco vaak allesbeslissende) kwalificatie lag de poleposition voor het grijpen, maar zo ver kwam het niet. In de derde vrije training crashte Verstappen in de slotseconden, waardoor hij de kwalificatie moest missen en de race vanachter moest starten. De Nederlander ontving links en rechts veel commentaar, ook vanuit Red Bull. De eerste zes Grands Prix werden overschaduwd door zijn fouten, maar hij rechtte de rug. En hoe. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Ongekend sterke reeks na foutenfestival

Na de Grand Prix van Monaco lijkt Verstappen een knop om te hebben gezet. Het commentaar van alles en iedereen gaat vanzelf over in lof en complimenten, want vanaf de daaropvolgende Grand Prix van Canada, gaat bijna alles goed voor de Nederlander. Weliswaar rijdt hij niet in de sterkste wagen, dat is nog altijd de Mercedes, maar de podiumplaatsen rijgt hij wel aaneen. In de vijftien resterende races in 2018 schittert Verstappen. Hij valt nog twee keer uit, in Groot-Brittannië en Hongarije, maar beide keren kwam het door problemen met zijn Red Bull-bolide. In de andere dertien races rijdt hij tien keer naar het podium, met als hoogtepunten de Grands Prix van Oostenrijk en Mexico, waarin hij met overmacht de beste is. Uiteindelijk eindigt hij in de strijd om het kampioenschap op de vierde plaats, voor Mercedes-coureur Valtteri Bottas en teamgenoot Daniel Ricciardo. De derde plaats loopt hij op twee punten mis. Het betekent overigens niet dat de sterke reeks van Verstappen voorbij is. In 2019 gaat hij verder waar hij was gebleven. Weliswaar is de Red Bull-bolide wederom de derde beste en kan hij op sporadische podiumplaatsen na niet echt schitteren, hij haalt race na race het uiterste uit zijn bolide in de eerste helft van het 2019-seizoen. Die sterke reeks bekroont hij uiteindelijk met overwinning in Oostenrijk en Duitsland en een tweede plaats in Hongarije, alvorens hij in België pas voor het eerst sinds de Grand Prix van Monaco in 2018, na ruim een jaar, weer een echte fout maakt. Op Spa dook Max na een slechte start in een gat dat sloot en liep hij schade op. Zijn ophanging begaf het en richting Eau Rouge reed hij stuurloos de bandenstapel in. Sinds die tegenvallende reeks in 2018 hebben we weinig grote fouten meer gezien van Verstappen. Hij haalt vrijwel wekelijks het maximum uit zijn bolide en zeker dit seizoen wordt dat beloond met veel eremetaal. Net in Turkije ging het even mis, maar in Bahrein zal Verstappen zeker verder willen gaan waar hij al sinds Canada 2018 is gebleven. De razendsnelle Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde in Turkije, maar kan hij in Bahrein wel Mercedes verslaan? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen