Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Verstappen na meerdere strategische fouten van Mercedes tweede werd

In Spanje had Valtteri Bottas de grootste moeite om Max Verstappen voor bij te komen. Sterker nog, echt dicht in de buurt kwam hij niet. Mercedes geeft enkele dagen na de race in Barcelona toe dat ze strategisch de fout in gingen en een goede kans op de tweede plek door Bottas' neus hebben geboord.

Daar waar de Grand Prix van Spanje voor Mercedes-coureur Lewis Hamilton van een leien dakje ging, zo was dat bij Valtteri Bottas niet het geval. Al bij de start ging het mis voor de Fin. In de debriefing van Mercedes, die het team na elk raceweekend deelt, legt James Vowles, de hoofdstrateeg van de Silver Arrows, uit wat er bij de start gebeurde. "Dat Bottas twee plaatsen verloor had met twee dingen te maken. Ten eerste was de reactietijd Valtteri simpelweg net wat trager dan de mannen om hem heen. Ten tweede had hij, omdat hij op de eerste startrij stond, geen slipstreameffect waar hij gebruik van kon maken, terwijl Verstappen en Stroll dat wel hadden. Na zijn reactie was de start gewoon prima, maar de twee eerder genoemde effecten zorgden dat de schade al was toegebracht." En dus reed Bottas na de eerste bochten op plek vier. De Fin deed er enkele ronden over om zich langs Racing Point-coureur Lance Stroll te worstelen, waarna de jacht op Verstappen werd geopend. Volgens Vowles had het team twee opties om de Red Bull-coureur te verschalken. "De eerste optie was om lang door te rijden op de eerste set banden, Verstappen tot een pitstop te dwingen en vervolgens veel langer dan hem door te rijden en een overcut toe te passen." "De tweede optie was de undercut, de strategie die iedereen wel kent, maar om die succesvol uit te voeren hadden we heel dicht achter Verstappen moeten rijden, iets was tijdens de eerste stint niet het geval was. De banden van Bottas werden steeds slechter en we wisten geen terrein goed te maken. Dat kwam ook door de start van Bottas, waarna hij meer van zijn banden moest gebruiken om langs Stroll te komen." Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Toch deed zich aan het einde van de tweede stint de kans op een undercut voor. Dat is de strategie waarbij de achterste coureur eerder naar binnen gaat dan de coureur voor hem. Als Mercedes dat had gedaan, dan had Bottas een ronde gehad om zo snel mogelijk te rijden en op het moment dat Verstappen zijn tweede pitstop had gemaakt, dan was de Red Bull-coureur als derde, achter Bottas, weer terug op de baan gekomen. Mercedes liet de kans echter liggen, zo beseft het achteraf. "De kans was daar tijdens de tweede stint. Eén ronde lang konden we er voor kiezen, de kans was klein, maar hij was er wel. We kozen toch voor de andere optie, namelijk langer door rijden. Op dat moment werden we echter ook afgeleid door de regen en donderwolken die op het circuit af dreigden te komen. Al met al zorgden die omstandigheden ervoor dat we kozen om Bottas' stint te verlengen. Achteraf is dat een foute beslissing geweest. We hadden een succesvolle undercut uit kunnen voeren, rond ronde 39." Dus reed Bottas langer door, maar die tactiek bleek niet te werken, tot onvrede van Mercedes. Het team koos voor de zachte banden voor de laatste stint van de nummer drie in de wedstrijd, terwijl teamgenoot Lewis de medium banden kreeg. Ook dat bleek achteraf de verkeerde keuze, zo legt de Mercedes-strateeg uit. "We hadden de keuze tussen soft en medium. De eerste negentien ronden van een stint was de zachte band volgens onze data sneller, dus daarom kozen we daarvoor. Omdat Verstappen voor de medium koos tijdens de laatste stint, was het voor ons iets logischer om het tegenovergestelde te doen. Het was op dat moment buiten wat minder warm dan aan het begin van de race, de baan koelde ook af en onze modellen gaven aan dat we een kans zouden hebben om Max in te halen." Maar dat bleek dus niet zo te zijn. "Toen Valtteri weer terug de baan op kwam voor zijn laatste stint, waren we verbaasd over de rondetijden. Die waren niet snel genoeg en Valtteri moest zijn uiterste best doen om de banden niet te laten oververhitten. Daar hadden we niet op geanticipeerd, het tempo was uiteindelijk niet goed genoeg om Verstappen in te kunnen halen", aldus Vowles. Kijk hieronder de volledige debriefing van Mercedes, waarin enkele zeer interessante onderwerpen de revue passeren.

WAMA-MJFQgU

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi