Vooropgesteld, Pierre Gasly is geen pannenkoek. De Fransman is een bekende binnen de Red Bull-familie en de teamleiding weet wat zijn capaciteiten zijn. Dat die minder zijn dan die van Max Verstappen zal ook direct iedereen beamen, maar dat zijn huidige niveau aanzienlijk lager ligt dan verwacht moge duidelijk zijn. Gasly kende een perfecte voorbereiding op de Formule 1. Hij doorliep de juniorklassen met succes, werd kampioen in de Formule 2 en vice-kampioen in de Japanse Super Formula, waarna zijn eerste F1-meters voor Toro Rosso volgden. Zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1, in 2018, kende hoge pieken en diepe dalen. Bij het zusterteam van Red Bull mocht de Fransman leren en aan de zijde van de Brendon Hartley kwam zijn talent soms bovendrijven. In Bahrein verbaasde Gasly de hele wereld door als vierde over de meet te komen en ook in Monaco en Hongarije scoorde hij dikke punten, maar de rest van het jaar was het vooral wisselvalligheid dat Gasly tentoon spreidde. De overstap naar Red Bull volgde noodgedwongen omdat Daniel Ricciardo voor een Frans avontuur koos. Grote vraag was of Gasly al wel klaar was voor het topteam van Red Bull, een vraag die resoluut met nee beantwoord werd door velen. Het is niet dat Gasly geen talent heeft, maar hij oogt bijzonder onzeker en de prestaties waren in 2018 wisselvallig. Daarmee waren de ingrediënten om een succesvolle opwachting binnen Red Bull te maken, aan de zijde van Max Verstappen, nog niet direct aanwezig. Nog voordat het seizoen 2019 begon ging Helmut Marko al zwaar over de flos toen de nieuwkomer prompt twee keer de RB15 in elkaar reed tijdens de wintertest. De eerste ferme tik deelde de Red Bull-adviseur uit op de vingers van Gasly. De seizoensstart verliep voor de Fransman ook niet goed, met uiterst povere resultaten in Australië en Bahrein. Verhalen over het wennen aan het team en de auto waren meermaals te horen, maar in de Formule 1 krijg je als coureur daar weinig tijd voor. Het draait om presteren, op ieder moment van de dag. Tekst gaat verder onder de foto.
Enkele races leek het iets beter te gaan met Gasly, maar dat was vooral te danken aan de voorsprong van Red Bull op teams als McLaren en Renault. Nu deze voorsprong in Canada en Frankrijk een stuk kleiner was, zakte de Fransman weer compleet door het ijs. Op Paul Ricard groef hij mogelijk zijn eigen graf: negende in de kwalificatie en elfde in de race. Een Red Bull-coureur die ingehaald wordt door de Renault van Ricciardo, om vervolgens de Aussie niet bij te kunnen houden? Ai, daar scoor je geen punten mee. Dit om maar te zwijgen over het gigantisch gat met Max Verstappen. Gemiddeld zeven tienden per ronde komt Gasly tekort. Nu is Max een fantastische coureur, maar Ricciardo wist aanzienlijk dichter in de buurt te blijven. De Nederlander trekt de kar volledig in zijn eentje en het team liep al talloze punten mis, waarbij er slechts 37 punten achter de naam van Gasly staan tegenover 100 bij Verstappen. Hierdoor de achterstand op Ferrari reeds opgelopen tot 61 punten. Met de thuisrace van Red Bull op het programma zal er niets veranderen, maar mocht Gasly daar weer afgaan als een gieter dan wordt zijn stoel erg wiebelig en is het maar de vraag of we hem na de zomerstop nog terugzien. Het lijstje met mogelijke vervangers is kort: alleen Daniil Kvyat lijkt een serieuze optie en daardoor krijgt de Fransman mogelijk enkele races langer de tijd. Kvyat is immers al eens geflopt bij het team van Red Bull toen de druk te groot werd. Marko liet in Frankrijk voor het eerst zien geïrriteerd te raken door het gebrek aan performance van Gasly. De Oostenrijker is een man van daden, waarbij hij het niet schuwt om met de botte bijl lastige knopen door te hakken. De bijl ligt al op het nachtkastje van Marko, het is aan Gasly om de komende races te tonen dat hij uit het juiste racehout gesneden is, anders is het al snel over voor hem.
Meest gelezen