Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoge bandenslijtage verrassing voor Pirelli

Pirelli heeft flink mee zitten schrijven tijdens de eerste twee vrije trainingen en trekt voorlopige conclusies over de verschillen tussen de drie bandencompounds voor de Grand Prix van Japan. Alle drie de compounds toonden meer sporen van slijtage dan verwacht.

Pirelli nam naar de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka de medium compound, de softs en de supersofts mee. De coureurs maakten er tijdens de vrije trainingen gretig gebruik van en daarbij viel de bandenslijtage ook direct op. Onder andere Kimi Raikkonen klaagde over blaarvorming.

Uiteraard is de supersoft verreweg de meest gekozen compound voor het weekend, maar tijdens de race moet men oppassen. Pirelli geeft aan dat de slijtage hoger uitviel dan verwacht. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat het asfalt ruwer is geworden door de recente tyfoons die over het circuits trokken. Dat ruwere asfalt had blaarvorming op de banden tot gevolg, maar dat bleef volgens Pirelli binnen de perken: "We hebben wat blaarvorming gezien in die eerste twee trainingen, maar dat trof slechts enkele rijders." Na afloop van de eerste twee vrije trainingen op de Japanse omloop, trekt Pirelli voor wat betreft de prestatieverschillen de volgende conclusies. Het gat tussen de medium en de soft bedraagt 0,5 seconde per ronde Het verschil tussen de soft en supersoft bedraagt 0,7 seconde per ronde Het verschil tussen de medium-compound en de supersoft is goed voor 1,2 seconden per ronde

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'