Bij zijn Formule 1-debuut is 2015 zat Max Verstappen natuurlijk nog niet in de Red Bull, maar boekte hij er wel zijn beste resultaat van dat jaar. In de Toro Rosso reed hij naar de vierde plaats, een klassering die hij later dat jaar enkel nog op het Circuit of the Americas zou evenaren. Hij profiteerde daarbij van schermutselingen aan de kop van het veld, maar het resultaat was er niet minder om. Een jaar later zetelde hij na de veelbesproken ruil met Daniil Kvyat in de Red Bull en zat hij in een fase waarin hij veelvuldig knokte met de Ferrari's, waarbij hij herhaaldelijk kritiek vanuit Italië over zichzelf afriep. Ook in Hongarije sneuvelde er Ferrari-bodywork, maar Verstappen hield zijn RB12 in het rechte spoor op weg naar de vijfde plaats. In 2017 was er opnieuw contact met een tegenstander, in dit geval betrof het echter zijn eigen teamgenoot Daniel Ricciardo, die hem daarom wegzette als een 'sore loser'. Wederom kwam hij zelf redelijk ongeschonden uit de strijd, waardoor hij beslag kon leggen op P5, maar nog altijd bleef het echte succes uit. 2018 dan? Nee, daar waar iedereen wonderen verwacht van de RB14, gaat Red Bull kopje onder in de verregende kwalificatie. Een dag later is er nog minder om voor te juichen als Verstappen al na een paar ronden de auto stilzet met problemen. Het eerste echte succes moet wachten tot 2019 als Max Verstappen een ware primeur viert op de Hungaroring. De auto doet wat hij moet doen en dat maakt dat Verstappen voor het eerst in zijn carrière naar de poleposition snelt. Een dag later volgt dat waar we met zijn alles wekelijks naar uitkijken, maar zelden krijgen, namelijk een man-tegen-man-gevecht met Lewis Hamilton. Mercedes neemt een gok door Lewis Hamilton een keer extra naar binnen te halen voor nieuwe, zachtere banden, waarop het aan de wereldkampioen is om het gat naar Verstappen dicht te rijden. Hij slaagt daar met meerdere kwalificatierondjes op rij in. Met nog vier ronden te gaan maakt Hamilton met gebruik van zijn DRS korte metten met Verstappen, die op afgetrapte harde banden niet kan verdedigen. "Meer van hetzelfde, graag!", werd er na afloop van die race groepen. Wellicht wordt men een jaar later op hetzelfde circuit op zijn wenken bediend.
Meest gelezen