Het zijn weinig bemoedigende woorden van Honda. De Japanners hebben drie zwarte jaren achter de rug en de grootspraak maakt nu plaats voor bescheidenheid. In 2018 levert Honda motoren aan het F1-team van Scuderia Toro Rosso. Het wordt daarbij ook technisch ondersteund door Red Bull dat waarschijnlijk in 2019 met de Japanse krachtbron gaat racen. Honda neemt voor 2018 beduidend minder risico's dan de afgelopen jaren. Het motorconcept blijft gelijk en de motor wordt een doorontwikkeling van de motor van 2017. Mocht de nieuwe krachtbron wederom grote problemen kennen dan kan Honda zo terugvallen op de motor van 2017. " Het is voor ons een grote steun in de rug dat we bij het huidige motorconcept blijven. We hebben meer performance en betrouwbaarheid nodig. Die zijn nu veel beter dan vorig jaar rond deze tijd." " We hebben de definitieve specificatie voor 2018 nog niet definitief vastgelegd, maar we hebben een back-up plan met de huidige motor. Ik ben ervan overtuigd dat we goed kunnen beginnen aan het nieuwe seizoen", laat Yusuke Hasegawa aan Autosport.com weten.
Vorig seizoen ging het al direct mis tijdens de wintertests. Alonso en Vandoorne reden op sommige dagen nauwelijks ronden door technische problemen. Ook in de eerste helft van het jaar ondervonden ze veel technische problemen. McLaren incasseerde uiteindelijk bijna 400 plaatsen gridstraf. " We hebben het concept van de motor van dit jaar gemodificeerd voor volgend seizoen. Er was geen twijfel dat dit nodig was. We denken dat dit een stap in de goede richting is. Ons grootste probleem in 2017 was dat de motor niet op tijd klaar was voor de wintertest", legt Hasagawa uit. In 2018 moet alles beter gaan. De voorbereiding is beter en doordat het huidige motorconcept behouden blijft is de kans op technische miskleunen kleiner. Honda heeft niet alleen op het vlak van betrouwbaarheid een uitdaging. Het komt ook veel vermogen tekort ten opzichte van Mercedes en Ferrari.
Meest gelezen