Mercedes is al jaar en dag het team dat op motorisch gebied de toon aangeeft. Even beschikte Ferrari over de beste krachtbron, maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Dit jaar was het weer Mercedes dat met de scepter zwaaide, en daar leek Honda niks aan te kunnen doen. Weliswaar won Honda met Red Bull en AlphaTauri dit jaar drie races, Mercedes wist er als motorleverancier in totaal veertien te winnen. Een bedreiging voor het Duits-Britse team vormden de Japanners dit jaar nooit, tot haar eigen verdriet. Toyoharu Tanabe, de technische directeur van Honda F1, stipt dat dan ook als grootste pijnpunt aan van 2020 als hij terugblikt op het jaar. "Over het algemeen hoopten we dat we met Red Bull Racing een gooi konden doen naar de wereldtitel, maar helaas wisten we gedurende het seizoen niet op het niveau van Mercedes te komen", verzucht hij. Tanabe beseft dan ook dat hij en zijn collega's werk aan de winkel hebben. "Het moge dan ook duidelijk zijn dat we zeer hard moeten gaan werken om ons algehele pakket op weg naar het komende seizoen te verbeteren." Hij benadrukt tot slot nog maar eens dat Honda met een grote knal de sport wil verlaten, en dan heeft hij het niet over een ploffende motor. "Zoals men wel weet, stoppen we na volgend jaar in de Formule 1. Ons doel blijft echter hetzelfde: het winnen van de wereldtitel. Samen met onze partners gaan we daar in de winterperiode hard aan werken, zodat we meer vermogen kunnen vinden en sterker dan ooit terug kunnen keren in 2021", aldus de Japanse voorman van Honda. Kleven er naast voordelen ook nadelen aan de komst van Sergio Perez naar Red Bull? Dit en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen in de nieuwste podcast van RacingNews365. Beluister hem hieronder.
Meest gelezen