Er ging van alles en nog wat mis bij het Red Bull-team in Turkije, twee weken geleden. Een van de tegenvallende momenten was de start van de Grand Prix. De RB16 van zowel Max Verstappen als Alexander Albon stond te malen en kwam totaal niet van zijn plek. Daardoor verloren beide coureurs op weg naar de eerste bocht een handvol plaatsen, waarna de rest van de race ook zeer tegenvallend verliep. In gesprek met onder meer RacingNews365 werd de motorleverancier twee weken later met de gebeurtenissen in Turkije geconfronteerd. Toyoharu Tanabe, de technische directeur van de Formule 1-tak van de Japanse autofabrikant, geeft toe dat de start niet vlekkeloos was. Dat kwam niet louter door de krachtbron, maar toch belooft hij dat de zwakke Honda-plek in de toekomst verleden tijd moet zijn. "De problemen bij de start in Turkije werden door verschillende factoren veroorzaakt", zo begint zijn terugblik. "Onder andere door wat aspecten van het chassis, maar ook door het systeem en de procedures van de motor voorafgaand aan de start." Want die procedures waren niet helemaal optimaal voor de omstandigheden op het glibberige en natte circuit in Turkije. Zo zagen we nagenoeg alle andere coureurs starten in de tweede versnelling, terwijl de mannen van Red Bull en AlphaTauri 'gewoon' in de eerste versnelling van hun lijn kwamen. "Onze strategie bij de start was niet helemaal geschikt voor die omstandigheden in Istanbul, erkent Tanabe-san. "We hebben dan ook veel geleerd van die langzame start en we gaan die zwakke plek in de toekomst verbeteren", aldus de Japanse eindverantwoordelijke voor de Honda-motor. Met medewerking van Dieter Rencken . De razendsnelle Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde in Turkije, maar kan hij in Bahrein wel Mercedes verslaan? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen