In 2026 gaat er een groot nieuw motorreglement in dat ook de nodige verschuivingen in de samenwerkingen op de grid veroorzaakt. Audi treedt toe als leverancier en neemt het huidige Stake F1 over. Het nieuw opgerichte Red Bull Powertrains gaat (in samenwerking met Ford) de beide teams in de Red Bull-familie van motoren voorzien, waardoor Honda naar Aston Martin doorschuift. Renault verdwijnt als leverancier waardoor Alpine vanaf dan met motoren van Mercedes gaat rijden. En Ferrari zal naast het eigen team en Haas ook het gloednieuwe team Cadillac van motoren voorzien.
Al deze vijf leveranciers staan voor een flinke opgave, want de regels rondom de motoren zijn niet de enige wijzigingen van 2026. De auto's zelf moeten namelijk ook kleiner en lichter worden. En dat terwijl de motoren voor de helft elektrisch moeten zijn, waardoor er veel zware batterijen toegevoegd moeten worden. Het is een combinatie die Red Bull-teambaas Christian Horner ooit beschreef als 'een Frankenstein-auto'.
Het lijkt er nu op dat Red Bull niet de enige organisatie is die moeite heeft met de nieuwe regels. Tegen PlanetF1 zegt Honda-CEO Koji Watanabe dat alle leveranciers het lastig hebben met de nieuwe richtlijnen. "We worstelen er echt mee", vertelt de Japanse zakenman. "Alles is nieuw. We hebben een hele compacte 355-kW motor nodig en een ontzettend lichte batterij. Dat is niet makkelijk te ontwikkelen. Net als de kleine motor met grote output. Het is allemaal erg lastig, maar we doen ons best."
Meest gelezen
Praat mee!