Niet alleen voor de tien teams was de afgelopen week heel belangrijk, ook voor de motorafdelingen van respectievelijk Honda, Renault, Mercedes en Ferrari waren het drie testdagen vol spannende momenten.
Niet alles ging goed voor de motorleveranciers tijdens de eerste testweek. Zo moest de Ferrari-motor van Sebastian Vettel op vrijdag noodgedwongen worden vervangen en een haperende Mercedes-krachtbron achterin de Williams FW43 speelde Nicholas Latifi op vrijdag parten.
De Honda-motor achterin de Red Bull RB16 werd gedurende de testdagen uit voorzorg vervangen, terwijl er bij Renault geen motorproblemen leken te zijn tijdens de eerste testweek.
Cumulatief gezien legden de Mercedes-motoren de meeste ronden af, met een totaal van 1189 stuks. Ferrari volgt op 1094, daarna Honda (853) en Renault (803).
Relatief gezien is het echter Honda dat de ranglijst aanvoert. Omdat de Japanse motorleverancier niet aan drie teams (zoals Mercedes en Ferrari), maar aan twee teams motoren levert, kan het een hoger gemiddelde afleggen dan haar twee grote concurrenten.
Per team legde Honda gemiddeld 427 ronden af, tegenover 396 voor Mercedes en een teleurstellend aantal van 368 ronden voor Ferrari. Kanttekening is natuurlijk wel dat er meer fout kan gaan tijdens een testweek als je levert aan drie teams, dan wanneer je 'slechts' levert aan twee teams. Check het overzicht hieronder.
Gemiddelde aantal ronden per motorleverancier
Motorleverancier | Totaal aantal ronden | Aantal teams | Gemiddelde per team |
---|---|---|---|
Honda | 853 | 2 | ~ 427 |
Renault | 803 | 2 | ~ 402 |
Mercedes | 1189 | 3 | ~ 396 |
Ferrari | 1094 | 3 | ~ 368 |
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!