Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda heeft zeer goed motornieuws voor Verstappen en De Vries

Motorleverancier Honda heeft de afgelopen twaalf maanden ondanks de engine freeze hard aan de weg getimmerd, zo laat de hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling van de Japanse motor weten.

Tetsushi Kakuda, Chief Engineer werkend aan de Formule 1-motoren, vertelt in gesprek met onder meer RacingNews365 over het werk dat Honda het afgelopen jaar heeft verricht aan de F1-motoren waarmee Max Verstappen en Sergio Perez vorig jaar de constucteurstitel binnen wisten te slepen. Hij begint met een samenvatting van het vorige jaar en vooral de aanloop daar naar toe. Voor Honda en de andere motorleveranciers was 1 maart 2022 namelijk een belangrijke deadline. Op dat moment werden de motoren gehomologeerd en mogen er tot en met 2025 geen grote wijzigingen meer worden doorgevoerd die de performance ten goede moeten komen. "Als we terugkijken op het vorige Formule 1-seizoen, dan was het belangrijkste moment natuurlijk de engine freeze aan het einde van februari. De technische regels omtrent de motoren en de brandstof zullen tot en met 2025 namelijk bevroren zijn", zo legt Kakuda uit. "Om een competitieve motor te bouwen, heeft Honda in aanloop naar het vorige seizoen, tot aan de deadline van de freeze, het absolute uiterste gegeven. Het hele jaar door hebben wij de motor onderhouden en geleverd aan Red Bull." Dat harde werk pakte goed uit, want tegen zeer grote problemen liep Red Bull met de motor niet aan. "Gedurende het seizoen zijn we niet tegen grote betrouwbaarheidsproblemen aangelopen. Andere problemen waar we wel tegenaan liepen, hebben we op kunnen lossen. Tijdens de races konden we gerichte steun geven aan de teams vanuit onze mission room in Japan." "Tegelijkertijd hebben we nauw samengewerkt met het Honda-personeel op het circuit, om zo de dubbele wereldtitel van Red Bull mede mogelijk te maken", zo klopt de Japanner zichzelf een beetje op de borst.

Betrouwbaarheid

De afgelopen maanden hoorden we regelmatig geluiden over bijvoorbeeld de Ferrari-motor, die aanzienlijk verbeterd zou zijn vanwege wijzigingen die de betrouwbaarheid van de Italiaanse krachtbron ten goede moesten komen. Op dat vlak is echter ook Honda hard aan de weg aan het timmeren, zo vertelt de Chief Engineer. "In aanloop naar het 2023-seizoen mogen we geen verbeteringen maken aan de perfomance, maar we hebben wel verschillende maatregelen genomen om de betrouwbaarheid van de motor te verbeteren", vervolgt Kakuda. "Vorig jaar hebben alle motorleveranciers volgens mij de voorkeur gegeven aan performance boven betrouwbaarheid. Ook wij bij Honda hebben dat gedaan. We hebben het uiterste gedaan om de verloren tijd vanwege de gewijzigde samenstelling van de brandstof (vorig jaar moest 10% van de brandstof duurzaam zijn) weer terug te winnen." De Honda-topman moet toegeven dat de Japanse motor daardoor af en toe wat probleempjes kende. "Door die regelwijziging moest de motor harder werken en dat ging ten koste van de betrouwbaarheid. Tijdens het 2022-seizoen traden er dan ook wat betrouwbaarheidsproblemen op. We hebben in aanloop naar dit seizoen hard gewerkt aan die problemen. Op die vlakken moet het beter", benadrukt hij.

Goed nieuws

Door alle wijzigingen kan Red Bull dit jaar gebruik maken van een Honda-motor met veel meer mogelijkheden. Alhoewel dat misschien geen directe invloed heeft op de performance, kan het indirect zeker voor verbetering zorgen. "We hebben ons ook op een andere manier voorbereid, zodat Red Bull meer strategieën beschikbaar heeft voor het gebruik van de motor. We hebben de limiet van alle onderdelen vastgesteld en het potentieel ervan gemaximaliseerd", is hij stellig. "Naast de verbeteringen aan de betrouwbaarheid hebben we veel kennis opgedaan over onze motor, zodat we de controle en het energiemanagement verder hebben kunnen verbeteren. Verder zijn we weer volwassener geworden op het vlak van elektrificatie, vooral op het vlak van de MGU-H, waar we vorig jaar al een duidelijke voorsprong mee hadden", klinkt het positief. "Tot slot hebben we ook nauw samengewerkt met al onze leveranciers, om de precisie van onze onderdelen te verbeteren. Een betere precisie op het vlak van het ontwerp, de kwaliteitscontrole en de precisie van de assemblage van de krachtbron." Al met al louter positieve geluiden vanuit Japan. "We geloven er heilig in dat we helemaal klaar zijn voor het nieuwe F1-seizoen en de testdagen die deze week beginnen!"

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden