In 2015 maakte Honda als motorpartner van McLaren haar terugkeer in de Formule 1. De herrijzenis van de ooit zo succesvolle samenwerking liep echter uit op een compleet drama. Eind 2017 klapte de liefdesbubbel, maar Honda besloot de Formule 1-handdoek nog niet in de ring te gooien en zette haar nieuwste avontuur door bij Toro Rosso, waarna een jaar later een samenwerking met grote broer Red Bull volgde. Dit seizoen begon die samenwerking aarzelend, maar na twaalf races is de Red Bull-Honda-combinatie er een die door zowel Mercedes als Ferrari wordt gevreesd. In Oostenrijk volgde zelfs de eerste overwinning voor Honda sinds haar terugkeer in de sport. Dat smaakt naar meer, zou je zeggen, maar het moederbedrijf heeft de Formule 1-afdeling echter nog geen uitsluitsel gegeven over het verblijf van het bedrijf in de Formule 1 na het seizoen 2020. Masashi Yamamoto, directeur van de Formule 1-tak van Honda, heeft er na de sterke recente prestaties wel goede hoop in dat de Japanners ook na 2020 aanwezig zullen zijn in de sport, zo vertelt hij tegenover Autosport.com : "Behalve Suzuka had ik geen betere plek dan de Red Bull Ring kunnen bedenken waar we onze eerste overwinning konden vieren." "Ons doel voor dit seizoen is om de prestaties die Red Bull in 2018 qua punten heeft neergezet ten minste te evenaren. Vijf overwinningen hebben we nooit als doel gesteld, maar misschien dat dat dit seizoen wel in zit." "Door de recente prestaties hebben we in Japan, zowel bij het moederbedrijf als bij het volk in ieder geval een goede indruk gemaakt. We gaan met het moederbedrijf in gesprek over onze voortgang in de sport na 2020, maar qua prestaties kunnen we het op dit moment denk ik meer niet doen", aldus Yamamoto-san.
Meest gelezen