Natuurlijk, alle Formule 1-regels zijn voor alles teams gelijk, maar dat betekent niet dat het team er niet meer hinder van kan ondervinden dan een ander team. Het motorreglement voor 2021 schrijft nu voor dat het aantal uren op de testbank wordt gelimiteerd en dat er per seizoen nog maar één motorupgrade mag worden geïntroduceerd. Ter indicatie: Honda produceerde in 2019 niet minder dan vier upgrades voor de motoren van onder andere Max Verstappen. Het team wilde, ten koste van gridstraffen, het ontwikkelingstempo hoog houden, ongetwijfeld om die lijn in de komende jaren door te trekken. Het hoge tempo wierp bovendien haar vruchten af, dus niets stond Honda in de weg om op enig moment de aansluiting met Ferrari en Mercedes te vinden. De wijziging in het motorreglement doet echter precies dat. Honda wordt geremd in de mate waarin het de motor kan (door)ontwikkelen. Niet alleen in de fabriek, maar door het uitblijven van feedback op de baan over een nieuw geïntroduceerde upgrade wordt het lastiger om gericht te blijven werken. Honda koos er in het verleden voor om méér upgrades te introduceren dan de concurrentie, maar kan dat nu niet meer doen, waardoor die stijgende lijn zal afvlakken, zeker ten opzichte van die van concurrentie. In het slechtste geval kan dat gevolgen hebben voor de toekomst van Honda in de Formule 1. Op dit moment heeft het deelname aan de F1 toegezegd tot en met 2021, maar over de jaren erna ligt niets vast op papier. Mocht Honda voelen dat het geremd wordt in datgene wat het voor ogen heeft, kan het besluiten de Formule 1 vaarwel te zeggen. Daar staat echter tegenover dat Max Verstappen tot en met 2023 bij Red Bull blijft, waarvan gezegd wordt dat dat Honda over de streep moeten kunnen trekken om juist samen met hem en Red Bull de gedroomde successen na te blijven streven.
Meest gelezen