"Ik denk dat onze motoren vandaag de dag zeven raceweekenden mee kunnen gaan", zo laat Honda's technisch directeur Toyoharu Tanabe optekenen in gesprek met Motorsport-Total . Met 21 Grands Prix en twee straffeloos toegestane motorwissels per seizoen, is de Honda-motor volgens Tanabe dus betrouwbaar genoeg om in theorie een heel seizoen zonder straffen te kunnen voltooien. Toch plaatst Tanabe daar ook wel een kanttekening bij: "De levensduur van de motor hangt ook af van hoe je hem gebruikt. Natuurlijk zal een motor minder lang meegaan, naarmate je hem meer tot het uiterste drijft. Ons streven is om in een goede balans van betrouwbaarheid en performance zo'n vijf- à zesduizend kilometers met één motor te rijden. Makkelijk is dat echter niet, integendeel zelfs." Wanneer de volgende upgrade van Honda zijn opwachting maakt, is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Red Bull-adviseur Helmut Marko zou graag zien dat er nog twee upgrades volgen, waarbij hij inzet op in ieder geval de Grand Prix van België, de eerste race de zomerstop. Tanabe weet echter niet of Honda überhaupt zo lang kan wachten. "We willen pas met een nieuwe motor op de proppen komen op het moment dat de volledige Spec 3-motor beschikbaar is. Het is echter niet duidelijk of we zo lang kunnen wachten met het doorvoeren van verbeteringen. Bovendien ligt het risico dat je eerder moet wisselen door motorschade altijd op de loer."
Meest gelezen