Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Honda

Honda veelverbruiker van motoronderdelen tijdens seizoensstart

We hebben zes Grands Prix achter de rug, wat betekent dat ongeveer een derde van het seizoen er op zit. Verschillende motorleveranciers lopen echter nu al tegen het maximum van gebruikte motoronderdelen aan. Voornamelijk Honda spant de kroon, al hoeft het nog niet direct in de problemen te komen.

Marko Honda Tanabe
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Naar verwachting zullen er dit seizoen in totaal 17 Grands Prix-weekenden worden afgewerkt. Nu het seizoen al zes races onderweg is, beginnen de eerste patronen zich te tonen. Als het aankomt op het gebruik van motoronderdelen, dan is er ook een patroon te zien: Honda is niet zuinig met haar onderdelen. Vergeleken met de concurrentie hebben de door de Japanners aangedreven teams, Red Bull en AlphaTauri, al veel onderdelen in hun 'pool' zitten.

Dat heeft verschillende redenen. Volgens de Japanners, die in Silverstone zowel Albon als Verstappen een nieuwe motor gaven, wilden zij meer onderdelen in hun zogeheten pool hebben, zodat ze er tactisch gebruik van konden maken. Ook wilden ze op die manier hun motoren beter managen. Mocht Verstappen of Albon problemen krijgen, dan kan de motorleverancier dus nog teruggrijpen naar onderdelen van een van de eerder gebruikte motoronderdelen.

Ook kende Honda de afgelopen twee maanden enkele problemen. Tijdens een vrije training in Silverstone moest het de Energy Store van Alexander Albon vervangen, mogelijk als gevolg van zijn crash tijdens een andere vrije training. Bij AlphaTauri waren er in Hongarije verscheidene problemen, waardoor ook Pierre Gasly eerder dan gepland onderdelen moest laten verwisselen.

Over het algemeen is Mercedes tot op heden het beste bezig als het aankomt op de gebruikte motoronderdelen. Alleen de MGU-K van alle coureurs werden vervangen, nadat er een probleem werd gevonden. De door Ferrari aangedreven Haas-coureurs en Antonio Giovinazzi staan eveneens al deels op scherp, terwijl bij Renault nog niemand op het randje van de afgrond der gridstraffen staat. Drie coureurs hebben de eerste zes Grands Prix met slechts één stuk van elk motoronderdeel afgewerkt: Lando Norris en Esteban Ocon (beide Renault-motoren) en Kimi Raikkonen (Ferrari).

In de tabel hieronder is te zien hoeveel onderdelen elk team tot op heden, na zes Grands Prix, heeft verbruikt. Bovenaan kan je zien wat het maximale toegestane aantal is voordat een coureur een gridstraf krijgt. Zodra er een sterretje achter het getal staat, betekent het dat de coureur in de gevarenzone zit.

Gebruikte motoronderdelen tot nu toe

Coureur ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
Maximaal toegestaan 3 3 3 3 2 2
Mercedes
Hamilton 1 1 1 2 1 1
Bottas 1 1 1 2 1 1
Red Bull (Honda)
Verstappen 2 2 2 2 2* 2*
Albon 2 3* 3* 2 2* 2*
Racing Point (Mercedes)
Perez 1 1 1 2 1 1
Stroll 1 1 1 2 1 1
McLaren (Renault)
Norris 1 1 1 1 1 1
Sainz 2 2 2 2 1 1
Ferrari
Leclerc 2 2 2 1 1 1
Vettel 2 2 2 1 1 1
Renault
Ricciardo 2 2 2 2 1 1
Ocon 1 1 1 1 1 1
AlphaTauri (Honda)
Gasly 2 2 2 2 2* 2*
Kvyat 2 2 2 2 2* 2*
Alfa Romeo (Ferrari)
Giovinazzi 1 1 1 2 1 2*
Raikkonen 1 1 1 1 1 1
Haas (Ferrari)
Grosjean 2 2 2 1 1 2*
Magnussen 1 1 1 1 2* 2*
Williams (Mercedes)
Russell 2 2 2 2 1 1
Latifi 1 1 1 2 1 1

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
RN365 Podcast Verstappen brengt Mercedes iets wat het jaren heeft gemist