Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Honda-voorman haalt uit naar McLaren en 'vals spelende concurrent'

Honda verlaat aan het einde van het jaar de Formule 1. Dat wil het met opgeheven hoofd doen door de titel te winnen. Yasuaki Asaki, de hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling van de motor, blikt terug op een paar bewogen jaren.

Na enkele succesperiodes in de jaren '80 en '90 met McLaren keerde Honda in 2015 weer terug als motorleverancier van het team uit Woking . Daar ging het echter niet bepaald van een leien dakje en na veel problemen met de motor en moddergegooi tussen de beide partijen liep het huwelijk op de klippen. Yasuaki Asaki is sinds 2017 de hoofdverantwoordelijke van de motorontwikkeling en besloot te helpen nadat zijn geliefde Honda door McLaren wordt zwart gemaakt. "Ik zat tegen mijn pensioen aan", herinnert hij zich. "Maar toen kregen we de volle laag van McLaren", zucht de Japanner. "Ik was bang dat als het zo door zou gaan, Honda uit de sport zou stappen zonder een race te hebben gewonnen. Toen keek ik terug op mijn lange carrière als Honda-engineer en dacht: 'Hoe is het me eerder wel gelukt?' Toen ik eerder bij het team kwam vochten we met en wonnen we van Porsche, BMW, Ferrari en Renault. Die gedachte gaf me vertrouwen en daardoor wist ik alle tegenslagen te overwinnen." De overwinningen van Max Verstappen en Pierre Gasly voor Red Bull en AlphaTauri gaven het team de afgelopen twee jaar dan ook heel veel vertrouwen. "We wisten eindelijk weer te winnen. Het was geweldig om ook AlphaTauri te zien zegevieren, want zij waren het die bij ons aanklopten om de samenwerking aan te gaan terwijl McLaren ons helemaal zwart maakte", aldus Asaki. Honda wist uiteindelijk dus op te krabbelen na de tegenvallende periode met McLaren, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Ook in de aanloop naar het vorige seizoen liep het tegen wat problemen aan, toen de FIA met nieuwe regels kwam voor de motor. In details durft de Japanner niet te treden, maar aan het begin van het vorige seizoen in Oostenrijk kon Honda volgens hem door een nieuwe regel 'niet zoveel vermogen gebruiken als men had gewild'. Overigens vielen zowel Verstappen als Albon die race uit met motorproblemen. Ook moest er moest bijvoorbeeld een tweede fuel flow meter worden geïnstalleerd, hoogstwaarschijnlijk nadat Ferrari tegen de lamp was gelopen in 2019. Dat was een regel die voor Honda geen problemen opleverde, maar het onderschrijft wel een vermoeden dat de motorleverancier had. "Ik ga niet zeggen wie, maar was er een team dat vals speelde met de fuel flow? Ik denk van wel!"

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi