Honda is inmiddels al vijf jaar terug in de Formule 1 als motorleverancier en na een moeilijke start, hebben de Japanners de weg omhoog gevonden met Red Bull en AlphaTauri, die de krachtbron afnemen. In de jaren met McLaren kampte de Honda-motor met een gebrek aan snelheid en, vooral, betrouwbaarheidsproblemen, maar met Red Bull won het in anderhalf seizoen vier races. Toch spelen naast prestaties ook andere zaken een rol wat betreft de continuïteit van Honda in de Formule 1, zo laat hij weten aan de officiële website van de Formule 1. "Wij vinden de invoering van een budgetlimiet een goede zaak, maar we twijfelen een beetje over de gelimiteerde ontwikkelingstijd. Wij zijn later begonnen met het ontwikkelen van onze motor, wat betekent dat we minder tijd hebben gehad dan onze rivalen", doelt Yamamoto op de intrede van Honda in 2015, een jaar na de invoering van de V6-turbo motoren, in de Formule 1. We weten nu dat we een tijdlimiet hebben op de testbank, maar dat geldt voor iedereen. We moeten een manier vinden om efficiënter te werken en we geloven dat onze engineers dat kunnen." Of Honda langer in de Formule 1 blijft, is afhankelijk van de inspanningen van Yamamoto. Hij heeft een belangrijke rol in het overtuigen van het bestuur van de Japanse motorfabrikant om langer in de koningsklasse te blijven. Goede prestaties kunnen de overtuigingskracht vergroten. "Des te meer goede resultaten we behalen, des te groter de kans dat we doorgaan in de Formule 1. Wat er nodig is om ons langer aan de sport te verbinden? Een wereldtitel."
Meest gelezen