In 2019 lag de Honda-krachtbron voor het eerst achterin de bolides van Red Bull. De Japanners hoopten op een vliegende start door in Australië aan de start te verschijnen met wat later de Spec 2-motor zou gaan heten. Daar kwam het echter niet van, zo vertelt technisch directeur Toyoharu Tanabe in gesprek Autosport.com . "We kampten met vertraging voor wat betreft onze Spec 2-motor. Daar wilden we het seizoen mee starten, maar we hebben onze planning aan moeten passen. Sommige ontwikkelingsstappen leveren meer winst op, maar daar zit wat meer werk in, voordat de upgrades daadwerkelijk geïntroduceerd kunnen worden." Honda heeft de oorspronkelijke planning dus bij moeten stellen om realistische doelen te stellen, in plaats van dat het overhaast iets naar het circuit zou brengen. De Spec 2-motor werd uiteindelijk in Azerbeidzjan geïntroduceerd, waarna nóg twee upgrades volgden. Honda is alsnog tevreden met de manier waarop het in fasen de motor heeft weten te verbeteren. "Van de Spec 1-motor tot en met Spec 4-krachtbron, alles verliep op rolletjes en volgens planning", vervolgt Tanabe, die de rol van het team en de coureurs daarin niet vergeet: "Red Bull is een goed team en Max Verstappen voorziet ons van goede feedback, dus die hebben er zeker aan bijgedragen dat alles soepeltjes is verlopen." Luister hieronder naar de laatste F1-podcast van RacingNews365 van dit seizoen. Met gewaagde uitspraken over 2020 is de podcast met o.a. de gebroeders Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers meer dan het luisteren waard.
Meest gelezen