Hasegawa liet tijdens het seizoen al merken dat hij wel voelde dat zijn toekomst aan een zijden draadje hing. De betrouwbaarheid en prestaties van de Honda-motor waren niet om over naar huis te schrijven. McLaren had genoeg van de wanprestaties en ruilde Honda in voor Renault-motoren. Hierdoor moest Honda noodgedwongen op zoek naar een nieuw team. Een deal met Sauber ketste af, waarna Toro Rosso de reddingsboei vormde. De positie van Hasegawa wordt volgens Autosport.com ingevuld door twee personen. De verantwoordelijkheden worden gesplitst, waarbij Toyoharu Tanabe is benoemd tot F1 technisch directeur en Yasuaki Asaki in Sakura benoemd is tot operationeel directeur.
Honda worstelt al sinds de terugkeer met grote problemen. De motoren zijn niet betrouwbaar en komen chronisch vermogen tekort. Het sprookjeshuwelijk met McLaren liep hierdoor na drie seizoenen op de klippen. De Japanners hebben op dit moment al honderden miljoenen in het F1-project gestopt, maar behaalden nog geen enkele podiumplaats. Met het vizier gericht op de toekomst hoopt Honda dat het in 2018 het team van Red Bull kan overtuigen om in 2019 met Honda in zee te gaan. Daarvoor zijn wel uitstekende prestaties nodig bij zusterteam Toro Rosso.
Meest gelezen