De FW42 komt uit de pen van Paddy Lowe, een 54-jarige in Kenia geboren Britse techneut. Lowe werkt al decennialang in de Formule 1: op zijn 25ste was hij als een van de hoofden van de afdeling elektronica verbonden aan het team van Williams. Destijds vierde die stal haar hoogtijdagen – Nigel Mansell en Alain Prost werden wereldkampioen in een wagen waaraan Lowe had bijgedragen.
Na een lange stint bij McLaren, waar hij uiteindelijk de rol van technisch directeur bekleedde, vertrok Lowe voor het seizoen 2014 richting Mercedes. Aldaar had de Brit enorm veel succes. Gedurende de drie seizoenen dat Lowe technisch directeur van het Duitse merk was, werden beide titels (rijders en constructeurs) driemaal gewonnen. Na het Hamilton-Rosberg debacle en vanwege enige teleurstelling hoe de overige directieleden met de spanning tussen beide coureurs om waren gegaan, besloot Lowe om terug te keren naar oude liefde Williams. En dat blijkt een koude kermis om van thuis te komen. Lowe’s eerste wagen, de FW41 van 2018, was een regelrechte ramp. Aerodynamisch was het gevaarte dusdanig zwak op een Formule 1-circuit, dat coureurs Lance Stroll en Sergey Sirotkin meermaals geen idee hadden waar ze in vredesnaam mee bezig waren. Beide coureurs werden door hun geldschieters (in Strolls geval diens vader, in Sirotkins geval een grote Russische bank) bij Williams weggehaald. Want investeren in dit manke team, zo dachten zij, was geldverspilling. Voor aanvang van het seizoen 2019 lijkt het van kwaad tot erger te gaan voor Lowe. De FW42, zijn tweede creatie, is niet op tijd klaar om deel te nemen aan de eerste wintertestdagen. Geruchten doen de ronde dat teambazin Claire Williams met de handen in het haar zit en overweegt om Lowe de deur te wijzen. De Brit zou zelf trouwens aan hebben geboden om de handdoek in de ring te werpen, mocht de FW42 niet naar behoren presteren. Waar rook is, is in de Formule 1 meestal vuur en het feit dat Lowes hoofd op het hakblok ligt kan niet worden ontkend. Williams moest haar filmdag afzeggen, kwam niet opdagen tijdens de eerste testsessies op maandag en is ook dinsdag afwezig. Of het team überhaupt nog in actie gaat komende tijdens de eerste testweek moet nog blijken, en als ze er daadwerkelijk zijn is het nog maar de vraag of de nieuwe wagen een beetje vooruit komt. Want ook daarover wordt gefluisterd: de FW42 zou hopeloos tekort komen in de windtunnel. Met telefoonaanbieder ROKiT werd een grote, nieuwe titelsponsor aangetrokken en dus leken de financiële problemen die waren ontstaan na het vertrek van drankgigant Martini en rijders Stroll en Sirotkin verleden tijd. Verlate productie kan echter naast een verkeerd tijdschema tevens wijzen op een gebrek aan pecunia's. Wellicht loopt alles vanaf morgen (woensdag) ineens op rolletjes voor Williams en blijkt de FW42 een prima bolide, maar de eerste indruk is meestal doorslaggevend. En laat die eerste indruk nu net een hele, hele slechte zijn..
Meest gelezen