vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoofdrolspelers startcrash Spa spreken lovend over halo

Een jaar geleden konden de Formule 1-fans er haast niet over: kwam er nu daadwerkelijk een cockpitbeschermer? Bijna zeventig jaar reden alle F1-coureurs met hun hoofd in de wind, maar met ingang van het seizoen 2018 zou die wind gesplit worden door een stang. De halo is misschien esthetisch niet zeer verantwoord, op Spa-Francorchamps werd nog maar eens duidelijk waarom het ding er überhaupt is.

Nico Hülkenberg schakelde niet alleen zichzelf uit door het rempunt voor La Source volledig verkeerd in te schatten, maar zorgde bovenal voor een gigantische kettingbotsing. Charles Leclerc beleefde angstige momenten in zijn Sauber.

Als Hülkenberg wordt gevraagd naar de door hem veroorzaakte startcrash in Spa, waarvoor hij overigens tien plaatsen gridstraf heeft gekregen voor de Italiaanse Grand Prix, dan begint de Duitser ongemakkelijk te lachen. “Ik denk dat de halo heeft bewezen bruikbaar te zijn. We kunnen slechts gissen naar wat er was gebeurd als het systeem niet op de wagens had gezeten, maar de bandensporen van Fernando Alonso’s wagen (die vol over Leclerc heen zeilde, red.) laten niets aan de verbeelding over. De halo heeft haar werk om het hoofd te beschermen, goed gedaan.”

Ook het slachtoffer is logischerwijs te spreken over de hoofdbescherming. “Ik was vooral gefrustreerd, na afloop van de race in België. Weer geen punten! Toen ik de beelden van het startongeval terugkeek flitste er door mijn gedachte dat ik niet had willen weten wat er was gebeurd als de halo niet op mijn wagen had gezeten”, erkent Leclerc. “Het boeit ook niet meer of het ding mooi is of niet, de halo hoort in de Formule 1.”

Hülkenberg heeft overigens later nog wel wat toe te voegen. “Ik denk persoonlijk dat we allemaal nog steeds niet heel erg fan zijn van de halo. Het brengt echter een bepaalde veiligheid en daar zijn we erg content mee. Het is een gemengd gevoel, maar goed: uiteindelijk ben ik niet diegene die erover gaat.”

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer