Nico Hülkenberg schakelde niet alleen zichzelf uit door het rempunt voor La Source volledig verkeerd in te schatten, maar zorgde bovenal voor een gigantische kettingbotsing. Charles Leclerc beleefde angstige momenten in zijn Sauber.
Als Hülkenberg wordt gevraagd naar de door hem veroorzaakte startcrash in Spa, waarvoor hij overigens tien plaatsen gridstraf heeft gekregen voor de Italiaanse Grand Prix, dan begint de Duitser ongemakkelijk te lachen. “Ik denk dat de halo heeft bewezen bruikbaar te zijn. We kunnen slechts gissen naar wat er was gebeurd als het systeem niet op de wagens had gezeten, maar de bandensporen van Fernando Alonso’s wagen (die vol over Leclerc heen zeilde, red.) laten niets aan de verbeelding over. De halo heeft haar werk om het hoofd te beschermen, goed gedaan.” Ook het slachtoffer is logischerwijs te spreken over de hoofdbescherming. “Ik was vooral gefrustreerd, na afloop van de race in België. Weer geen punten! Toen ik de beelden van het startongeval terugkeek flitste er door mijn gedachte dat ik niet had willen weten wat er was gebeurd als de halo niet op mijn wagen had gezeten”, erkent Leclerc. “Het boeit ook niet meer of het ding mooi is of niet, de halo hoort in de Formule 1.” Hülkenberg heeft overigens later nog wel wat toe te voegen. “Ik denk persoonlijk dat we allemaal nog steeds niet heel erg fan zijn van de halo. Het brengt echter een bepaalde veiligheid en daar zijn we erg content mee. Het is een gemengd gevoel, maar goed: uiteindelijk ben ik niet diegene die erover gaat.”
Meest gelezen