Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

'Hoogste Renault-baas grijpt in en zorgt voor 'grote schok' binnen F1-team Alpine'

Het rommelt bij het F1-team van Alpine. Hoogste baas, CEO Luca de Meo, zou deze week een bezoek hebben gebracht aan de Formule 1-fabriek in Groot-Brittannië om ervoor te zorgen dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan.

Ocon Gasly
Gerucht
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Bij Alpine heeft men al sinds het team in 2016 als Renault terugkeerde in de Formule 1 grootse plannen. Binnen enkele jaren moest men weer terugkeren naar de top. Dat lukte niet en toen men het team omtoverde in Alpine, werd er een '100 races-plan' opgesteld. In honderd races tijd, dus zo'n vijf seizoenen, zou men dan toch echt weer races moeten winnen en moeten strijden om wereldtitels.

Anno 2023 gaat het echter van kwaad tot erger bij het team. Teams als Aston Martin en McLaren zetten grote stappen, terwijl Alpine aan blijft modderen en troosteloos ronddobbert op de zesde plek in het kampioenschap op ruime achterstand van de top vijf en op grote voorsprong op de vier achterhoedeteams.

Recent rolden er weer een aantal koppen. Teambaas Otmar Szafnauer werd na anderhalf jaar uit zijn functie gezet, terwijl ook Alpine CEO Laurent Rossi aan de kant werd geschoven. Eerder waren het Cyril Abiteboul en Marcin Budkowski die het veld moesten ruimen, evenals Franse legende Alain Prost, die adviseur was voor het F1-team. Motorbaas Bruno Famin werd kortgeleden vooruit geschoven als interim teambaas en achter de schermen wordt er gezocht naar een nieuwe naam.

Luca de Meo, CEO van moederbedrijf Renault, is er een beetje klaar mee en heeft de F1-fabriek bezocht om iedereen op scherp te zetten. Afgelopen woensdag was dat het geval, zo meldt het Franse L'Équipe. Hij gaf een toespraak, waarbij al het personeel in de Franse motorenfabriek virtueel ook aanwezig was. Pierre Gasly en Esteban Ocon werden door de grote baas eveneens verplicht om aanwezig te zijn. Het zou een 'grote schokgolf' teweeg hebben gebracht in de fabriek.

Alpine-personeel kan niet met elkaar overweg

De Meo zou naar verluidt zijn vertrouwen in het project hebben uitgesproken in een harde en emotionele toespraak. Degenen die momenteel hard aan het werk zijn om het team vooruit te helpen, hadden volgens hem geen reden om zich zorgen te maken, maar de CEO zou benadrukt hebben dat men niet vast mag komen te zitten in oude gewoontes. De Meo wil alle processen binnen het F1-team gaan versnellen, maar is tegelijkertijd wel klaar met zogeheten '100-races plannen'.

Daarnaast zou hij korte metten hebben gemaakt met de slechte verstandshouding tussen de Britse en de Franse afdeling van het F1-team. In Groot-Brittannië staat de F1-fabriek, in Frankrijk de motorfabriek, maar het personeel van de twee afdelingen zou niet goed met elkaar overweg kunnen, tijdens een F1-weekend gescheiden van elkaar eten en zelfs speciaal andere hotels boeken om elkaar te ontlopen.

Onacceptabel, zo zou De Meo hebben gezegd. De communicatie tussen de twee partijen moet beter. Hij zou de huidige gang van zaken niet langer tolereren. Het moet één team worden. Nadat er binnen Alpine werd geklaagd over de motor, die ten opzichte van de andere F1-motoren minder zou zijn, werd er intern naar elkaar gewezen door de twee afdelingen. Dat moet klaar zijn, zo zou de CEO hebben geëist. L'Équipe schrijft dat De Meo de twee kibbelende partijen komende winter zelfs op trainingskamp wil sturen samen met Franse commando's.

Tot slot wil hij ook een einde aan openbaar commentaar en vingerwijzen. Zo was de inmiddels aan de kant geschoven Alpine CEO Rossi begin dit jaar zeer kritisch en noemde hij zijn team 'amateuristisch'. Dat soort uitspraken mogen naar buiten toe niet meer worden gemaakt.

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap