Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoop Red Bull op alternatief motorplan nog steeds springlevend

Helmut Marko denkt nog steeds dat het mogelijk is om een bevriezing van de motorontwikkeling in te voeren, ook al zijn Renault en Ferrari overduidelijk tegen en lijkt het team alle schijn tegen te hebben. De Oostenrijker spreekt over goede ontwikkelingen in de gesprekken over bijvoorbeeld the balance of performance.

Achter de schermen wordt er in de Formule 1 momenteel druk onderhandeld en gepraat over allerlei onderwerpen, die voornamelijk te maken hebben met de motoren in de koningsklasse van de autosport. De twee hoofdthema's: het bevriezen van de ontwikkeling en de nieuwe motorformule. Vooral Red Bull is gebaat bij een snelle afhandeling van die onderwerpen, maar het lijkt er niet op dat de Oostenrijkse renstal haar zin gaat krijgen. Om verder te kunnen met Honda-motoren wil Red Bull namelijk dat de ontwikkeling van de motoren na 2021 bevroren wordt, maar Ferrari en Renault zijn daar pertinent op tegen. Mogelijk heeft die keuze ook invloed op het contract van Verstappen, waarin motorclausules zijn opgenomen. Helmut Marko vertelt tegenover Sport1 dat het in ieder geval niet draait om de Honda-motor, maar vooral om hoe competitief de krachtbron is. "We willen en hebben natuurlijk, net als Max, een competitieve motor nodig. Dat lijkt me duidelijk. Er staat echter geen concrete clausule in het contract van Max waardoor hij ons zou kunnen verlaten als we geen Honda-motor meer hebben", benadrukt Marko. Een competitieve motor dus, maar hoe wordt bepaald of een motor wel of niet competitief is? Volgens Marko is dat heel makkelijk. "We weten ongeveer hoeveel paardenkrachten de verschillende motoren hebben. Er zit maximaal 15 à 20 pk verschil tussen de motorleveranciers." "Ferrari loopt wat achter, maar zij zullen de rest snel weer bijhalen", verwacht de Red Bull-adviseur, die naar eigen zeggen goede vooruitgang boekt in de onderhandelingen omtrent de motoren na 2021. "We discussiëren momenteel onder andere over een balance of performance, waardoor we bijvoorbeeld middels de brandstoftoevoer naar de wagen de prestaties van de motoren gelijk kunnen trekken", legt Marko uit. "Over het algemeen zijn we in die discussies goed op weg." Ongeacht de uitkomst van die discussies is het einddoel duidelijk. "Als we in de Formule 1 willen blijven meedoen, dan is dat met een motor waarmee we moeten en kunnen winnen", aldus de Red Bull-man. Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Verstappen? Hulkenberg is de ideale kandidaat, en zal zich compleet wegcijferen voor Max Verstappen. Dat denken althans autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder in de nieuwste RN365-podcast terugblikken op de race in Imola en vooruitblikken op de nieuwe teamgenoot van Verstappen.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie