Het was absoluut geen gemakkelijke middag in Monaco voor Verstappen, alhoewel het door de kleine halve minuut voorsprong waarmee hij de race won wel zo lijkt. Al aan het begin van de race dacht het Red Bull-team even dat het lastig kon gaan worden. Teambaas Christian Horner neemt onder meer RacingNews365 mee achter de schermen bij Red Bull tijdens de race. "Volgens de voorspellingen zou er aan het einde van de race misschien wat regen komen. Toen haalde iedereen op de grid de bandenwarmers van de banden en bleek de helft de ene strategie en de helft de andere strategie te hebben gekozen." Verstappen stond namelijk op medium, en de mannen achter hem op de harde band. " ' Shit' , dachten we. Als de medium banden misschien snel slijten, dan kunnen de coureurs op de harde banden misschien door blijven rijden tot aan de regen." "Op papier was de snelste race een race met een start op de medium", verklaart Horner de keuze. "Dan kan je wat geluk hebben met het weer, maar de manier waarop Max omging met zijn banden... Toen de regen kwam, waren zijn medium banden in een betere staat dan de harde banden van Alonso!"
Achteraf gezien
Al met al was het geen walk in the park voor Verstappen door zijn strategie in combinatie met de verwachte regen. "De eerste taak was de start: dat verliep comfortabel", vervolgt Horner zijn terugblik. "Toen vond Max zijn pace en had hij al heel snel een gat ter grootte van een pitstop naar Ocon op P3, twintig seconden, en een gat van tien seconden naar Alonso, waardoor we bij een eventuele safety car safe zaten." "Verstappen deed het op dat moment zó goed op zijn banden. Daardoor konden we lang genoeg doorrijden om te zien wat er ging gebeuren met de regen. Achteraf gezien hadden we een ronde eerder moeten wisselen naar de intermediates, maar Max was heel volwassen. Hij ging steady, warmde de banden op en reed zo naar de finish. Een race van het hoogste niveau van Max."
Ontsnappen
Toch had het anders kunnen lopen, want toen het net hard begon te regenen op een gedeelte van het circuit, dook Alonso naar binnen voor nieuwe banden, terwijl Verstappen nog een ronde door reed. Tot verbazing van Horner ging Alonso echter op de medium banden verder, waardoor Verstappen alsnog niets te vrezen had van de Spanjaard. Horner weet niet helemaal zeker of een pitstop naar de intermediates Alonso de leiding had kunnen bezorgen. "Ik denk dat we net genoeg marge hadden, met de negen à tien seconden die Max had. Toen hij de pitstop maakte, had hij nog steeds een voorsprong kunnen hebben als hij vier, vijf, zes seconden langzamer was geweest dan Alonso." Hoe dan ook: Alonso en Aston Martin liet Red Bull ontsnappen, concludeert de teambaas. "Ik was dus verrast dat Aston Martin koos voor de medium banden. Daardoor ontsnapten wij. Toen was het gewoon een kwestie van 'Max, schop het tot de pitstraat en dan kunnen we de intermediates op je wagen monteren'", aldus Horner.
Don't even try
Maar zelf ging Verstappen eigenlijk ook een ronde te lang door op de harde banden, waardoor hij dus kruipend terug naar de pitstraat moest voor intermediates. De verkeerde keuze, maar door de pitstop van Alonso was alle druk weg. "We hadden zoveel marge, dus we hoefden er niet te veel druk op zetten en zo het gevaar te lopen dat we de verkeerde keuze maakten. We hadden de tijd en het was nou niet alsof het circuit overstroomde met regen. Daardoor konden we het ons veroorloven om vier à zes seconden te verliezen tijdens die laatste ronde op de harde banden en zo alsnog voor Alonso te komen." "Toen we Fernando echter zagen wisselen naar de medium banden, toen dachten we: je hoeft niet eens alles te geven Max. Don't even try ." En zo won Verstappen dus alsnog met relatief gemak de race in Monaco. Zijn 39e voor Red Bull, meer dan welke andere Red Bull-coureur dan ook.
Meest gelezen