Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner bestudeert problemen bij de Mercedes-motor: "Dat is best ongebruikelijk voor ze"

In Turkije werd voor iedereen duidelijk dat Mercedes grote stappen heeft gemaakt met hun krachtbron. Red Bull-teambaas Christian Horner geeft toe dat de Honda-motor op de rechte stukken minder competitief is, maar ziet ook een aantal problemen bij de Duitse renstal.

Op het natte asfalt van Istanbul Park zagen we Lewis Hamilton en Valtteri Bottas opvallend veel snelheid hebben op de lange rechte stukken. Christian Horner weet dat de Honda-motor op topsnelheid wat achterloopt, maar vermoedt dat Mercedes een afweging heeft gemaakt tussen de betrouwbaarheid van de motor en een agressievere motorstand. "Je kan duidelijk zien dat ze wat problemen hebben met de betrouwbaarheid van de motor", zegt de Red Bull-teambaas in gesprek met onder meer RacingNews 365 . Van een uitvalbeurt is het nog niet gekomen, maar een vijfde krachtbron voor Bottas en een vierde voor Hamilton is voor Horner voldoende bewijs. "Dat is best ongebruikelijk voor Mercedes." De teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez heeft een vermoeden dat de verbeterde snelheid van de Mercedes-motor hiermee te maken heft. "De performance van hun krachtbron is erg indrukwekkend", moet hij toegeven. "Maar of dat te maken kan hebben met de betrouwbaarheidsproblemen, weet ik niet zeker. Het is echter wel opvallend, vooral als je kijkt naar de topsnelheden." Tijdens de Grand prix van Turkije zag Red Bull een verschil van 15 tot 20 kilometer per uur tussen de krachtbronnen van Honda en Mercedes. Horner vreest dat de Duitse renstal in de slotfases de dominante partij zal zijn op de lange rechte stukken, maar verwacht nog wel competitief te zijn door te compenseren met de afstelling van de auto. Ook kan de RB16B mogelijk compenseren in de bochtige stukken van de laatste zes circuits op de F1-kalender.

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
RN365-podcast Twinkeling in ogen Verstappen onheilspellend nieuws voor F1-concurrenten