Tijdens de Grand Prix van Spanje deed Red Bull iets gewaagds. Het team koos namelijk voor een strategie met drie pitstops. Het leek Max Verstappen geen windeieren te leggen. Tot aan de slotfase dan. Want toen zag Red Bull zich genoodzaakt harde banden onder de auto van Verstappen te zetten tijdens een safety car. Dat ging volledig mis en Verstappen zakte terug naar de vijfde plaats, tot een tijdstraf hem nog verder naar achteren wierp. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner begon het euvel al veel eerder, zo zegt hij tegen onder andere RacingNews365.
"Ik denk dat je nog verder terug moet kijken. Wij kozen uiteraard voor een driestopper vanwege de manier waarop de race zich ontvouwde. Die keuze maakten we vrij vroeg, want we zagen dat het qua snelheid en bandenslijtage onmogelijk zou zijn om het gevecht met McLaren rechtstreeks aan te gaan. Dus op ongeveer ronde twaalf maakten wij al onze eerste stop, en toen de tweede in ronde 28 of 29. Op dat punt was McLaren al vol overtuiging bezig met een tweestopper, want ze gingen niet tegelijkertijd met ons naar binnen."
"Wij gingen vol overtuiging verder met de driestopper en dat leek zelfs de betere strategie te zijn. Het probleem zat hem in de levensduur van onze banden en vooral in de tweede stint was McLaren erg sterk. De enige kans die we hadden was een mogelijke undercut, dus dat probeerden we met Max op zijn laatste setje zachte banden. Dus hij had al zijn softs en mediums al gebruikt. En toen wist McLaren ons wel de loef af te steken met zowel Lando Norris als Oscar Piastri."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!