Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner: "De beste manier om impopulair te worden"

Christian Horner staat al ruim 20 jaar aan het hoofd van Red Bull. Grote successen werden gevierd, maar daar gingen ook grote rivaliteiten mee gepaard. Ook het publiek ging zich in die twee decennia anders gedragen. Red Bull is niet altijd even populair, maar ergens snapt de Brit wel waarom.

Christian Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"De beste manier om onpopulair te worden in deze business is door te winnen, en dat hebben we de afgelopen jaren behoorlijk vaak gedaan", stelt Christian Horner zonder omwegen in gesprek met PlanetF1. Tijdens het launchevent F1 75 duurde een normaal 15 minuten durende wandeling naar zijn hotelkamer bijna een uur, doordat hij steeds stopte voor selfies en handtekeningen - zelfs van fans met McLaren- en Mercedes-petten. En dat terwijl hij even daarvoor door ongetwijfeld een deel van dat publiek nog werd uitgefloten op het podium.

De complexe relatie met het Britse publiek heeft volgens Horner een duidelijke oorsprong: "Sinds David Coulthard hebben we nooit meer een Britse coureur gehad. We wonnen vier keer met Sebastian Vettel, die Lewis Hamilton en Fernando Alonso versloeg. We hebben dat opnieuw gedaan met Max, die natuurlijk wederom Lewis versloeg in 2021 en later Lando Norris en George Russell."

"We zijn dus nooit echt een thuisfavoriet geweest, als Oostenrijks team. Ondanks dat we zeer Brits-georiënteerd zijn met onze basis in Milton Keynes, vlakbij Silverstone." Recent kwam er kritiek van McLaren-CEO Zak Brown, die openlijk verklaarde 'niet te houden van de manier waarop Horner te werk gaat'. Horner's reactie is karakteristiek: "Er zijn altijd rivaliteiten geweest in de sport. Ik ben gepassioneerd over dit team. Ik zal altijd iedereen verdedigen die een Red Bull-shirt draagt. Dat is je taak als teamleider."

"Eerlijk gezegd wordt er in de wereld van digitale media veel meer iets van bepaalde dingen gemaakt. Er zijn veel meer toetsenbordridders dan toen ik voor het eerst in de sport kwam. Eerlijk gezegd besteden we er helemaal geen aandacht aan. We focussen ons gewoon op ons werk en doen het beste wat we kunnen."

"Formule 1 is een gecompliceerde business en er zijn zoveel aspecten aan deze business, maar ook aan de sport", legt Horner uit. "Wat je langs de baan ziet, is slechts 20 procent van de rol, en ik denk dat je een goede groep mensen om je heen moet verzamelen. Je moet bij je overtuigingen blijven, je moet als team werken en gefocust blijven."

Praat mee!

x
Nurburgring Team Coronel staakt 24 uur Nurburgring na rijverbod