Doordat Max Verstappen al dan niet per ongeluk dubbel gezwaaide gele vlaggen negeerde tijdens het slot van de kwalificatie in Qatar, moest hij de race aanvangen van plek zeven in plaats van plek twee. Hij kreeg namelijk een gridstraf van vijf plekken. Christian Horner, teambaas van de Nederlander, was daardoor niet blij en liet zich zwaar ontevreden uit. Hij werd daarvoor gewaarschuwd, maar stond wel achter zijn kritiek. Na de race snapte hij in gesprek met onder meer RacingNews365 dan ook niet waar die dubbele gele vlaggen vandaan kwamen en waarom alleen zijn coureur daar last van had. "Wat dat betreft hebben we geen uitleg gehad en daarom heb ik mijn frustratie ook laten merken. Je kan beter aan de FIA je vragen stellen", zucht de leidsman van Red Bull, die hoopt dat Michael Masi en consorten lering zullen trekken uit de verwarrende situatie die er op het Losail International Circuit ontstond. "De gele vlag die de marshal toonde was niet in tegenspraak met de regels en de sporting code, maar ik denk dat er heel veel lessen kunnen worden gehaald uit de situatie in de kwalificatie. Als raceteam leren we ook van elk raceweekend. Hopelijk omarmt de FIA die methodologie ook; dat je je altijd kan verbeteren en je altijd kan leren."
Toto Wolff wijst op het regelboek
Zijn Mercedes-evenknie Toto Wolff erkent dat de straffen, waaronder ook voor zijn coureur Valtteri Bottas, inderdaad wat ongelukkig waren, maar wijst erop dat de regels nou eenmaal de regels zijn. "Er waren gele vlaggen omdat er een auto geparkeerd was. Dat is niet heel raar, al waren de straffen absoluut erg ongelukkig. Maar de regels zijn nou eenmaal de regels. Het is ons in 2020 overkomen met Lewis in de kwalificatie", blikt hij terug. Volgens de Oostenrijker was er geen speld tussen de beslissing van de FIA te krijgen. "Hoe kan je het veranderen? Er stond een auto op de baan en de regels zeggen dat je dan tot stilstand moet kunnen komen. In het heetst van de strijd gebeuren dit soort dingen, al mogen die niet gebeuren. Het kan gevaarlijk zijn. Het gaat beide kanten op. Veel coureurs zullen vast op die manier wel eens een straf hebben gekregen", aldus Wolff.
Meest gelezen