Aan het einde van de vrijdag in Sotsji was het de naam van Red Bull-coureur Max Verstappen die bovenaan het Russische scorebord stond. Het Sochi Autodrom wordt beschouwd als een circuit waar motorvermogen redelijk belangrijk is, waardoor Red Bull vooraf geen hoge verwachtingen had. Mede daarom koos het Oostenrijkse team er in samenspraak met Honda voor om in Rusland de verbrandingsmotor van haar beide coureurs te wisselen. "Misschien hadden we dat beter in Singapore kunnen doen", zo erkent Red Bull-teambaas Christian Horner na afloop van de vrije trainingen tegenover Auto-Motor-und-Sport . Zelfs in de eerste sector, die gedomineerd wordt door een lang rechte stuk, was Red Bull heel snel: "De Honda-motor is nu even sterk als de motoren van Mercedes en Renault. Alleen op Ferrari moeten we nog terrein toegeven", zo stelt de Britse teambaas vast. In de bochtige derde sector stak Red Bull bovendien met kop en schouders boven de concurrentie uit. Hoe kan het dan zo zijn dat het team dat in Singapore niet lukte? Horner heeft daar wel een verklaring voor: "Als we willen dat onze aerodynamica optimaal haar werk doet, dan moet de voorvleugel zo dicht mogelijk bij de grond zitten. In Singapore is dat echter vrijwel onmogelijk", zo legt hij al doelend op het hobbelige circuit in Singapore uit. "Hier is het asfalt echter veel gladder, waardoor ons aerodynamische voordeel weer boven komt drijven. Sotsji is het nieuwe Singapore! Zondag zullen we echter niet vooraan starten, dus moeten we met een goed tactisch plan aan de start verschijnen. Daar hebben we een goede racepace voor nodig, dus daarom hebben we ons op vrijdag vooral gericht op de race", aldus Horner.
Kan Max Verstappen verrassen in Rusland? Luister nu naar de nieuwste RacingNews365 podcast, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel vooruit blikken op de Grand Prix van Rusland die komend weekend verreden wordt.
Meest gelezen