Na de Grand Prix van Spanje ging het begrijpelijkerwijs veel over de botsing tussen George Russell en Max Verstappen. Maar het euvel van Verstappen begon al veel eerder, toen de safety car naar buiten kwam. Tot aan dat moment stond Verstappen er lang niet slecht voor en leek hij vrijwel gegarandeerd van een podiumplaats. Maar tijdens de safety car doken de twee McLarens naar binnen voor nieuwe softs, net als meerdere coureurs achter Verstappen.
De Nederlander maakte zelf ook een pitstop, maar hij ging naar de harde band. Een compound die op papier een seconde per ronde langzamer was dan de softs. Verstappen trok de beslissing over de radio in twijfel en hij bleek gelijk te hebben. Charles Leclerc ging hem bij de herstart vrijwel meteen voorbij en ook George Russell kwam er uiteindelijk langs. Maar teambaas Christian Horner denkt niet dat het team per se een fout maakte met de harde band, zo vertelt hij aan onder andere RacingNews365.
"Toen de safety car er kwam in ronde 54, was dat waarschijnlijk het slechtst mogelijke moment voor onze strategie. We stonden toen voor het dilemma: blijven we rijden op zachte banden die acht rondes oud zijn en flink over de kling gejaagd waren, wat zou betekenen dat we opgegeten werden bij de herstart met nog tien rondes te gaan. Helaas was het enige setje banden dat we nog over hadden, vanwege onze strategie van drie pitstops, een set nieuwe harde banden. Dus ons idee was dat de nieuwe harde banden beter waren dan oude, flink versleten zachte banden. Dus dat deden we. We maakten die pitstop."
Het is niet helemaal waar dat er geen andere banden waren: in de pitbox had Red Bull ook nog een setje softs liggen die nog niet in de race waren gebruikt. Maar om die banden 'nieuw' te noemen is ook niet correct volgens Horner. "Die banden waren al wel gebruikt. Ze waren in de kwalificatie ingezet en hadden wat proefstarts gemaakt. Dus in de praktijk hadden die al zeven of acht rondes erop zitten. Dus dat was ongeveer hetzelfde als de banden die al op de auto zaten. Dus dan kom je weer bij de keuze voor gloednieuwe banden of banden die al acht rondes oud zijn en al een flinke klap hebben gekregen. Dus met wijsheid achteraf is het makkelijk te zeggen dat we buiten hadden moeten blijven, maar we moesten het doen met de kennis van dat moment."
Eén ding weet Horner wel zeker: blijven rijden op die oude banden zou in ieder geval niet de winst hebben opgeleverd. "Hij was dan ingehaald door de twee McLarens. Zou hij zijn ingehaald door Leclerc? Dat is allemaal een kwestie van gokken. Je weet het op dat moment niet en je moet werken met de informatie die je hebt. En zoals ik al zei: het risico van onze strategie met drie pitstops was dat we met een safety car in de laatste fase een probleem zouden hebben."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!