In de Formule 1 wordt momenteel een stevig potje poker gespeeld. De inzet is een ontwikkelingsstop van de motoren aan het einde van 2021 én een gelijkwaardig(er) speelveld. Het vertrek van motorleverancier Honda zorgt er niet alleen voor dat Red Bull naarstig op zoek is naar een oplossing, de coronacrisis zorgt dat de drie overgebleven motorfabrikanten bijzonder goed moeten kijken naar de kosten. Naar verluidt spenderen zijn meer dan $ 50 miljoen per jaar om de power units te ontwikkelen. Positief voor de Formule 1 is dat Ferrari-teambaas Mattia Binotto liet weten dat Ferrari ervoor openstaat om een engine freeze toe te passen aan het eind van 2021. Wel stelt het daar de eis tegenover dat er in 2025 nieuwe F1-motoren geïntroduceerd moeten worden. Red Bull-teambaas Christian Horner is blij met de houding van Ferrari. "Ik denk dat het zeer belangrijk is voor de Formule 1 in zijn algemeenheid. Ook als we in 2026, of mogelijk in 2025, een nieuwe F1-motor introduceren. De kosten hiervan zijn zo hoog, het is eigenlijk onbetaalbaar. Ik denk dat alle fabrikanten de verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat de kosten voor de motoren onder controle komen én voordat we praten over nieuwe motoren we de ontwikkeling van de huidige motoren moeten bevriezen", vertelt Horner ten overstaan van RacingNews365. Honda en Ferrari komen in 2021 met een gloednieuwe motor, maar Horner ziet daarin geen probleem: "Renault introduceert ook een nieuwe motor dus ik zou niet weten waarom ze tegen zouden zijn en Mercedes heeft de dominante motor. Kosten zijn voor iedereen een gevoelig onderwerp, maar we zijn reeds een fabrikant verloren. We kunnen het ons niet veroorloven om er nog een te verliezen." "We gebruiken deze motoren nu ruim zes jaar. Het is nu de tijd om actie te ondernemen", klinkt het vastberaden uit Horners mond. De teambaas weet zich momenteel gesteund door Ferrari en Mercedes. Renault gaf eerder aan nog geen noodzaak te zien om een engine freeze in te voeren, maar zich constructief op te willen stellen.
Meest gelezen