De Formule 1 regels zijn allemaal vastgelegd in het Concorde Agreement. Het overkoepelende contract tussen de FIA en alle deelnemende teams. Daarin staan zaken als de verdeling van het prijzengeld en andere inkomsten, maar staan ook de voornaamste regels. Het huidige Concorde Agreement loopt eind 2020 af, waarna Liberty Media inzet op een vernieuwing van de Formule 1. Een vernieuwing die volgens Horner verder moet gaan dan alleen aan andere motorformule 1. De teambaas van Red Bull wil dat de sport eenvoudiger wordt, laat hij Auto Motor und Sport weten. " Ik hoop voor de sport dat we niet een of ander slecht compromis krijgen, daar is niemand bij gebaat. De autofabrikanten kiezen nu allemaal voor de Formule E en dat is het speelveld voor toekomstige technologie." " De Formule 1 staat voor een kruispunt. De nieuwe motoren gaan de komende acht tot tien jaren bepalend zijn binnen de sport. Wat voor auto's rijden de mensen in 2030? Als we de politici mogen geloven rijdt iedereen elektrisch. De Formule 1 moet de tegenhanger hiervan zijn en blijven." " Het moet pure autosport zijn. Een strijd tussen mens en machine, met de beste coureurs en reguliere verbrandingsmotoren. Ik vind dat de technologie een veel kleinere rol moet spelen. Hebben we nu echt 1000 mensen nodig om twee auto's te laten racen?"
" Ik hoop dat de regel voor 2021 en verder de coureurs meer op de voorgrond plaatsen. Natuurlijk moeten teams ook verschillen kunnen maken, maar die invloed moet kleiner zijn dan nu het geval is. Belangrijk is dat daarin geen dominantie ontstaat door de gebruikte hmotoren." Op dit moment rijdt de Formule 1 met peperdure en complexe hybride motoren. Volgens Horner moet de sport terug naar reguliere verbrandingsmotoren. Het liefst een V10 of zelfs V12. " De fans zitten niet te wachten op de hybride motoren, ze willen terug naar de klassieke motoren. Fabrikanten mogen in de Formule E best plezier beleven aan hybride en elektrisch racen, maar de Formule 1 moet terug naar haar roots."
Meest gelezen