De Formule 1 bespreekt momenteel verschillende mogelijkheden om de kosten verder te verlagen, in een poging de coronacrisis te beteugelen. Het thema klantenauto’s is tot dusver onaangeroerd gebleven, tot verdriet van Red Bull-teambaas Christian Horner. "Als we echt serieus waren in het verlagen van de kosten, vooral voor de kleine teams, zou ik er voorstander van zijn om de komende twee jaar een complete auto voor klanten te leveren", aldus de Engelsman in gesprek met T he Guardian. "Het zou hun kosten enorm verlagen." Het concept van klantauto's staat op gespannen voet met het traditionele karakter van de Formule 1 elk team dat zijn eigen prototypes bouwt. "Met de moderne 3D-fotografietechnologie proberen alle teams hoe dan ook allemaal elkaars auto's te kopiëren", aldus Horner. "Tijden veranderen. F1 had jaren geleden ook klantenauto's. We moeten out-of-the-box denken. Als het gaat om het redden van de kleine teams en het verbeteren van hun concurrentiepositie, dan kunnen we het idee van klantenauto’s niet links laten liggen." Haas-teambaas Guenther Steiner heeft het idee van Horner inmiddels in een uitzending van Ziggo Sport afgeschoten. "Dit idee van Horner is er alleen zodat de grotere teams op die manier onze prestaties kunnen manipuleren. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat ze nog steeds ruimschoots beter zijn dan wij. Met dit plan proberen zij ervoor te zorgen dat teams zoals Haas het gat niet kunnen dichten."
Meest gelezen