Na elk weekend mag het internationale journaille weer in pen kruipen om op te schrijven dat Red Bull wederom de snelste pitstop van het weekend heeft uitgevoerd. Met tien teams, die elk weekend tot wel drie of vier pitstops uitvoeren, is dat een ongekende prestatie. Die prestatie komt echter niet uit de lucht vallen, zo legt teambaas Christian Horner uit in zijn persoonlijke Red Bull-column. "Ons geheim in een combinatie van factoren, wat begint met de input van onze sportief directeur Jonathan Wheatley, onze hoofdmonteur Phil Turner en met een trainingsprogramma dat is opgesteld door ons Human Performance -team." "Het uitvoeren van de perfecte pitstop vervult ons team van trots. Iedereen wil deel uitmaken van die succesvolle crew en er is dan ook sprake van gezonde concurrentie binnen het team. Vergelijk het maar een beetje met school. Iedereen wil uitkomen voor het eerste team." Maar ook als men is uitgeselecteerd voor 'het eerste' moet er bikkelhard gewerkt worden om steeds maar weer die 2,0 seconden-barrière te slechten: "Het gaat allemaal om focussen op de details, het oefenen van de pitstops en steeds weer inzetten op minimale winst. Daarbij moeten de kleine problemen eerlijk aan de kaak gesteld kunnen worden." Een nieuw wereldrecord vestigen is leuk, maar is niet het ultieme doel van Red Bull en de pitcrew. Men hecht veel meer waarde aan continuïteit: "We hebben niks aan een wereldrecord als we daar vijf langzame pitstops tegenover zetten. We runnen in de pitstraat een geoliede machine", aldus Horner, die dat zowel figuurlijk als letterlijk bedoelt. "We hebben een boost gekregen van onze smeermiddelenpartner ExxonMobil, die een nieuwe olie ontwikkelde voor onze wheelguns, waarmee we onze performance hebben kunnen verbeteren." Bekijk hieronder een video van Red Bull waarin Jonathan Wheatley uitlegt hoe een Red Bull-pitstop in zijn werk gaat.
o8KTXtvqbtg
Meest gelezen