Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner vol ongeloof over strategische keuzes: "Dat sloeg nergens op"

Vanaf poleposition starten, maar genoegen moeten nemen met een vijfde plek. Het was een lastige zondag voor Max Verstappen, desondanks was Red Bull-teambaas Christian Horner tevreden met de keuzes die het team dit weekend maakte.

Verstappen race Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Een vijfde plek. Meer zat er niet in voor Max Verstappen in de GP van Groot-Brittannië. Het weer (en een spin na de herstart in ronde 21) zorgden ervoor dat een podiumplek uit beeld verdween, ondanks dat hij na een sublieme kwalificatie vanaf pole startte. Red Bull-teambaas Christian Horner is toch tevreden met de strategische keuzes die het team dit weekend maakte. 

"Het was belangrijk om niet te vroeg te gaan", doelt Horner tegenover onder meer RacingNews365 op de tweede pitstop van Verstappen in ronde 41. "En dan is het de vraag welke band je pakt. Vorig jaar was de harde band de band voor de laatste stint. Als team hebben we de pitstops op het juiste moment gemaakt."

Dat veel teams na de opwarmronde kozen om op slicks te gaan starten, begreep Horner niet. "Ik vond het erg riskant om aan het begin van de race naar slicks te gaan. De wagens die naar binnen gingen aan het begin, dat leek nergens op te slaan. Het was toen al duidelijk dat er regen zou komen. Alle informatie die we hadden wees erop dat de regen tien, acht minuten weg was. Het was een kwestie van het overleven tot de regen kwam."

"Daarna zouden er nieuwe intermediates komen. We wilden dus geen twee pitstops en dan van slicks naar de inters en weer terug naar de slicks gaan. Het leek een eeuwigheid te duren voor de baan echt opgedroogd was. Ik denk dat we de tweede pitstop optimaal getimed hebben om hem (Verstappen, red.) aan het einde van de race op de medium band te zetten."

Horner wordt ook nog gevraagd naar de keuze om te kiezen voor een kleinere achtervleugel bij Verstappen. "Ik denk dat het technisch gezien een goede beslissing was om dat te doen. Op een baan met zoveel hoge snelheden... Copse wordt je beperkende punt. Hij (Verstappen, red.) ging tijdens de kwalificatie op volle snelheid door Copse met die vleugel en heel snel door Becketts. Zijn eerste twee sectoren waren absoluut dynamisch. Dus het loonde."

"Ik denk dat hij in een droge race heel snel zou zijn geweest op de stukken waar hij zou moeten verdedigen en het zou moeilijk zijn geweest om bij hem in de buurt te komen. Maar ja, we zullen het niet weten want helaas kwam het weer ertussen."

Ook interessant:

Max Verstappen moest het ondanks een magistrale poleposition met de vijfde plaats doen in de kletsnatte Grand Prix van Groot-Brittannië. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans zagen dat de 27-jarige wereldkampioen de problemen van Red Bull maar weer eens verdoezelde. Ze gaan er uitgebreid op in tijdens een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Marko Red Bull-adviseur hint op gesprekken tussen Verstappen en Mercedes