Bij het inrijden van de pitstraat, nadat het zwartwit-geblokt was gezwaaid aan het einde van de tweede sessie op vrijdag, was Gasly gefocust op het maken van een oefenpitstop. Zodoende miste hij het licht bij de pitstraatingang. Deze kan tijdens trainingen op rood springen, ten teken dat de passerende rijder zich bij de weegbrug moet melden. Doordat Gasly dit niet in de gaten had, reed hij door naar de garage van Red Bull Racing. Aldaar werd duidelijk dat de Fransman een fout had gemaakt: diens monteurs duwden zijn wagen alsnog richting de weegbrug. De stewards waren echter onverbiddelijk, immers: de reglementen schrijven voor dat een ieder die de weegbrug mist, tijdens de race vanuit de pitstraat moet starten. De wagen wordt officieel als 'te licht' gewogen. Horner vindt de straf onzinnig. "Als Pierre vijftig kilo onder het minimumgewicht had gereden, zou zijn straf minder fors zijn geweest. Dit is een overblijfsel uit de tijd dat er op vrijdag nog werd gekwalificeerd. Als de kwalificatiesessie op zaterdag dan werd afgelast om een of andere reden, greep men terug op de tijden die op vrijdag waren gereden", legt Horner bij Sky Sports uit. "Tegenwoordig kunnen ze prima teruggrijpen op de tijden uit bijvoorbeeld de derde training en zodoende hoeven ze zich niet zo druk te maken over het gewicht van de wagens." "De pitstraatstart is ongeveer de meest draconische straf die men maar uit kan delen. Schrap hem gewoon uit de uitslag van de training, maar beroof de fans niet van een kanshebber op een toppositie in de kwalificatie! Die hele kwalificatie maakt voor Pierre nu immers niet meer uit. Laten we ons binnenkort maar even over het reglementenboek buigen, om alle sullige straffen er uit te halen. Pierre heeft een fout gemaakt, daar moet een straf op staan, maar deze straf is onzinnig." Na drie Grands Prix heeft Gasly dertien WK-punten achter zijn naam staan, een derde van het aantal waarover Red Bull-collega Max Verstappen beschikt.
Meest gelezen