Met motorleverancier Renault wist Red Bull de stap naar de Formule 1-top te zetten, waarbij het in de periode 2010 tot en met 2013 onverslaanbaar was. De Franse krachtbron bleek vanaf de invoering van het hybride tijdperk niet opgewassen tegen de motor van Mercedes en later Ferrari. Honda worstelde sinds de terugkeer in de Formule 1, in 2015, met de reglementen. Koelingsproblemen, een chronisch tekort aan vermogen en grootschalige betrouwbaarheidsproblemen, maakten van Honda het lachertje van de Formule 1. Daarin kwam verandering toen het in 2018 de handen ineensloeg met Red Bull en bij zusterteam Toro Rosso aan de slag ging. Het eerste seizoen van de samenwerking stond in het teken van ontwikkeling, waarbij er vooral gewerkt moest worden aan performance. Betrouwbaarheid kwam pas op de tweede plaats te staan, maar dat vormde het doel voor 2019 - het moment waarop de motor ook achterin de Red Bull kwam. In het eerste jaar van de samenwerking wist Red Bull drie races te winnen en viel het geen enkele keer uit door een defect aan de powerunit van Honda. Teambaas Christian Horner is dan ook zeer te spreken over de performance van de Japanners. "We hebben een erg goede auto op de meeste circuits en de progressie van Honda, samen met die van brandstofpartner Exxon Mobil, heeft geleid tot erg goede resultaten. Honda's eerste overwinning, in onze thuisrace, zorgde voor een fantastisch en emotioneel moment bij iedereen." "Honda heeft zo hard gewerkt om dit te bereiken, ze kenden een moeilijke periode na de terugkeer in de Formule 1. Deze zege vormde een beloning voor hun toewijding." Het is geen geheim dat in de voorbije seizoenen de relatie tussen Renault en Red Bull verslechterde, waardoor het voor de renstal zeer positief was dat Honda de verwachtingen wel waarmaakte. "Voor het eerst in jaren, werd geleverd wat ons werd beloofd", blikt Horner terug. "Het is een ander type relatie tussen beide partijen, een echt partnership. Je kan ook zien hoeveel dit voor Honda betekent op het moment dat ze prachtige resultaten boeken: de emotie, de trots en tevredenheid die zichtbaar zijn binnen het gehele bedrijf." Wordt 2020 het jaar van Max Verstappen en Red Bull? Je hoort het in de RacingNews365-podcast met Tim & Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel.
Meest gelezen