Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner verklaart keuze voor gridstraf Verstappen

Het regent gridstraffen voor de F1-coureurs in Monza. Liefst negen coureurs ontvingen een gridstraf en bij Red Bull had men al ruim voor het GP-weekend ervoor gekozen om Max Verstappen en Sergio Perez te voorzien van een nieuwe krachtbron.

Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit waarom Max Verstappen wederom naar een nieuwe motor wisselde. De Nederlander kreeg in Hongarije en België ook al een nieuwe krachtbron achterin de Red Bull geschroefd. Met nog zeven races te gaan wilde het team echter geen enkel risico nemen gezien de royale voorsprong van Verstappen. Een DNF weegt aanzienlijk zwaarder dan een potentieel wat minder raceresultaat. "Ik denk dat dit strategisch gezien het beste circuit is. We bevinden ons in de laatste fase van het WK en ons werd aangeraden om nog een nieuwe motor te gebruiken voor beide coureurs voor de pool. Je wil dan geen straf incasseren in Singapore of Japan waar het lastig is om in te halen. De volgende optie zou dan Austin zijn", legt Horner bij Sky Sports de keuze voor Monza uit. "Dat was de reden waarom zoveel teams ervoor kozen om hun auto's te voorzien van nieuwe motoren en de penalty's te incasseren. We hebben een goede racewagen en hopelijk kunnen we progressie boeken tijdens de race." Naast Verstappen en Perez waren het onder meer Carlos Sainz en Lewis Hamilton die een motor wisselden. Dit betekent dat de volledige startopstelling op de schop gaat, waarbij alleen Charles Leclerc na zijn pole vanaf de oorspronkelijke startpositie zal vertrekken.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden