De verwachtingen lagen bij Red Bull sowieso al niet te hoog voor de start van de Grand Prix van Monaco, en dat is maar goed ook. Max Verstappen kwam uiteindelijk niet verder dan P4, tevens zijn startpositie, terwijl Yuki Tsunoda helemaal terugviel naar P17. Toch heeft Verstappen wel lange tijd aan de leiding gereden, zelfs toen de kans op de overwinning in ronde één al verkeken was. Maar waarom dan eigenlijk?
Daar geeft teambaas Christian Horner nu uitleg over tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben echt gegokt voor de race door te starten op de harde band. Onze tactiek was echt om lang door te rijden, met de voornaamste kansen die natuurlijk zouden ontstaan onder een rode vlag of safety car. Dat kan hier som het geval zijn, dus ging Max een groot deel van de race aan de leiding, maar uiteindelijk werd het een editie van de GP van Monaco waarin iedereen zich keurig gedroeg."
Uiteindelijk was de volledige strategie van Red Bull gebaseerd op maar één ding: een verrassing. "Onze eerste pitstop was prima, we konden best dicht bij Piastri in de buurt komen omdat hij een foutje maakte in zijn tweede ronde na zijn pitstop. Maar we hadden hooguit langszij kunnen komen, dus hebben we besloten om door te rijden. Het voordeel was dat we dan aan de leiding zouden liggen als er een rode vlag of safety car zou komen. Toen stapten we vervolgens over op de mediums, waar we lang op door hebben gereden tot die stop in de laatste ronde. Je blijft op dat punt echt hopen op een safety car of rode vlag, natuurlijk."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!