Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Horner voorziet Red Bull-groeipijn: "Niet zonder risico's"

Voor Red Bull Racing staat er een zeer belangrijk jaar voor de deur: voor 2026 ontwikkelt de Oostenrijkse renstal namelijk voor het eerst een eigen motor, in samenwerking met Ford. Teambaas Christian Horner ziet dat er risico's en uitdagingen zijn, maar dat het team daar nooit bang voor is.

Horner Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het Formule 1-seizoen 2025 is in volle gang, maar de ogen worden langzamerhand ook gericht op 2026. Sinds 1 januari van dit jaar mag er namelijk volop worden gewerkt aan de ontwikkeling van die auto. 2026 is bovendien een zeer belangrijk jaar, want de reglementen gaan grotendeels op de schop. De regels rond het chassis gaan er heel anders uitzien, maar er komt ook een nieuw motorreglement.

Voor Red Bull wacht er een extra uitdaging, want het team uit Milton Keynes gaat voor het eerst een eigen motor ontwikkelen onder de naam van Red Bull Powertrains. "In 2026 wacht voor ons een complete reset. Voor het eerst worden we motorleverancier en -fabrikant en dat is een enorme onderneming. Het is absoluut een langetermijnproject dat resultaten zal opleveren, maar er zullen ongetwijfeld ook groeipijnen zijn", zo vertelt Horner bij Formule 1 Magazine.

De Brit besloot samen met adviseur Helmut Marko en wijlen Dietrich Mateschitz om een eigen motor te ontwikkelen. "Zoals Dietrich altijd zei: No risk, no fun. Als je kijkt naar hoe groot ons team is, hoe competitief we zijn… Dan kunnen we niet afhankelijk zijn van externe leveranciers die zich op elk moment kunnen terugtrekken of van gedachten kunnen veranderen. We hebben nu ons eigen lot in handen en daar controle over."

De Red Bull-teambaas vervolgt: "De aandeelhouders hebben ons hier enorm in gesteund. Dat blijkt ook uit de investering die is gedaan in de bouw van een ultramoderne faciliteit. We hebben zo alles op één terrein. Op Ferrari na zijn we het enige team dat dat heeft. Het is een spannend project, niet zonder risico’s of uitdaging. Maar dat is ook iets waar Red Bull nooit bang voor is."

En wat betekent het project rond de eigen motor voor de toekomstplannen van Max Verstappen? "Ik denk dat hij in het project gelooft en het omarmt. Er zijn geen garanties in 2026, voor niemand. Dat is wat dus zo interessant gaat worden: om te zien hoe het allemaal uitpakt."

Ook interessant:

Na een weekje rust gaat het Formule 1-circus weer vrolijk verder met de race in Miami. Kan Red Bull hetzelfde doen als McLaren vorig jaar deed? Bovendien moet Max Verstappen in de komende races hopen op een succesvolle upgrade. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het allemaal in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Aanpassing aanstaande? FIA-president overweegt aanpassing controversiële regel